خزش قیمت مسکن در شهریور

قیمت مسکن در تهران پس از دو ماه ثبات روی عدد متر مربعی ٤ میلیون و ٧٠ هزار تومان، در آخرین ماه از فصل نقل و انتقالات ملکی یعنی در شهریور ٩٤ با ٢ درصد افزایش نسبت به مرداد، به سطح متری ٤ میلیون و ١٥٠ هزار تومان افزایش پیدا کرد

0 نظر
به گزارش ایران فایل ، این آمار قیمتی، مربوط به ٢٠ روز اول شهریور ماه است و از روی اطلاعات سامانه رهگیری معاملات مسکن استخراج شده است.
بنابراین هنوز متوسط قیمت مسکن مربوط به یک ماه شهریور توسط این سامانه استخراج نشده است اما در صورتی که تحولات قیمتی دهه سوم شهریور کاهشی نبوده باشد، در این صورت می توان گفت: قیمت مسکن سرانجام در ماه پایانی از نیمه اول سال جاری، شیب با خزش به سمت افزایش، به روند کاهشی و ثبات چندین ماهه خود پایان داده است. در تیر ماه و مرداد ماه امسال، تغییرات ماهانه قیمت مسکن، صفر گزارش شده بود.
کارشناسان اقتصادی در اولین واکنش به افزایش ٢ درصدی قیمت مسکن، اعلام کرده اند: تغییر و تحولات قیمت مسکن در شهریور ماه که ماه آخر نقل و انتقالات ملکی به حساب می آید، چندان ملاک عمل برای تخمین مسیر آتی قیمت مسکن نیست بلکه در این حالت باید روند چند ماه قبل تر معیار پیش بینی ها قرار بگیرد.
بر این اساس پیش بینی می شود در مهر ماه امسال سطح قیمت خرید خانه تهران مجددا بخاطر افت قابل توجه حجم معاملات، شیب منفی پیدا کند و نسبت به شهریور کاهشی شود.
در ٢٠ روز اول شهریور امسال ، حدود ١٠ هزار فقره مبایعه نامه مربوط به خرید واحد مسکونی در تهران از سوی مشاوران املاک منعقد و صادر شد که نسبت به مرداد ماه کاهشی بوده است.
گفته می شود عمده معاملات خرید مسکن در تهران طی شهریور امسال مربوط به کسانی بوده که قصد تبدیل به احسن کردن ملک خود را داشته اند. واحدهای میان متراژ بیشترین سهم را از کل معاملات داشته اند.
در حال حاضر یک آمار رسمی از کاهش سهم فروش واحدهای لوکس به حدود 2 درصد کل معاملات ملک در تهران حکایت دارد این در حالی است که حجم زیادی از منابع داخلی بانک ها در چند سال اخیر صرف ساخت مجتمع¬های لوکس مسکونی و برج های تجاری در تهران و البته سایر شهرها شد. این املاک در حال حاضر اگر فروش نرود بانک ها قادر نخواهند بود وام 60 میلیونی خرید مسکن در تهران و 50 و 40 میلیون تومانی در شهرهای بزرگ و کوچک پرداخت کنند.
در 5 ماه اول امسال، بازدهی خرید مسکن در تهران به منفی 4 درصد رسید حال اینکه سپرده¬گذاران بانکی در همین مدت بیش از 5 درصد سود کردند.
در نیمه اول امسال نیز ارقام اولیه از قیمت مسکن نشان می دهد: بازار مسکن بعد از بازار سکه، بیشترین زیان را متوجه سرمایه گذاران خود کرده است اما بازار پول  رتبه اول بیشترین بازدهی را داشته و بازار ارز نیز با بازدهی 3/2 درصد در مقام دوم بیشترین عایدی، جای گرفته است.
پیش بینی می شود با ثبات قیمت مسکن در ماه های آتی، به تدریج سود و نرخ بازدهی بازار مسکن از حالت زیان، فاصله بگیرد و مثبت شود.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.