متعاملین مسکن منتظر جرقه قیمتی!

برخی مشاوران املاک در تهران، در برداشت خود از «پرس و جوهای پرحجمی که این روزها توسط متقاضیان خرید و عاملان فروش آپارتمان در بنگاه های مسکن انجام می شود»، می گویند: عمده کسانی که قصد کامل برای معامله ملک دارند، منتظر جرقه قیمتی هستند و به محض تکان خوردن قیمت مسکن، حاضرین پشت میز بنگاه ها، بلافاصله اقدام به انجام معامله خواهند کرد

3 نظر
به گزارش ایران فایل ، این برداشت واسطه های ملکی نشان می دهد، متعاملین مسکن به دنبال فرصت سوزی بوده و با تکیه بر یک رفتار سنتی، تا مادامی که افزایش دوباره قیمت مسکن را احساس نکنند، اصابت سطح قیمت به نقطه کف را باور ندارند!
در حداقل دو سه ماه اخیر، تثبیت قیمت مسکن در تهران و صفر شدن نرخ رشد مثبت یا منفی آن، لااقل در آمارهای رسمی نشان داد: بازار مسکن به پایین ترین نقطه قیمتی رسیده است و تا پایان سال جاری، نوسان مثبت یا منفی قیمت، بعید است.
اما این واقعیت، متاسفانه هنوز مورد پذیرش متقاضیان مسکن قرار نگرفته است و این تصور وجود دارد که انتظار و تاخیر بیشتر در انجام معامله، می تواند باعث خرید با قیمت ارزانتر شود.
متوسط قیمت مسکن در تهران در حال حاضر متر مربعی 4 میلیون و 40 هزار تومان است و در 8 منطقه اول نیز مترمربعی 5 میلیون و 700 هزار تومان.
کارشناسان در واکنش به جو روانی موجود در بازار ملک، بر شروع معاملات مصرفی با شیب آرام و بدون عجله متقاضی، تاکید می کنند.
در این باره، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز در پاسخ به کسانی که از عدم کاهش قیمت مسکن طی دو سال اخیر سخن می گویند و با این اظهارات زمینه تعمیق بیشتر رکود مسکن را فراهم می کنند، اعلام کرد: تورم دوباره در قیمت مسکن طی ماه های اخیر صحت دارد؛ در برخی مناطق غربی تهران دو سال پیش آپارتمان متر مربعی 7 میلیون تومان قیمت گذاری می شد اما الان تا 4 میلیون تومان نزول کرده است. در شمال تهران آپارتمان متری 17 میلیون تومان بود که الان با کاهش 5 میلیون تومانی به متری  12 میلیون تومان رسیده است. در مناطق جنوبی زمانی هر مترمربع آپارتمان 4 بود که الان 2600 است. این قیمت‌ها در حال حاضر در بازار وجود دارد و قابل ردیابی است، البته شاید هنوز قیمت ها از توان خرید مردم خارج باشد اما قیمت‌ها به قیمت واقعی نزدیک شده است. قیمت قبلی حباب گونه بوده که به دلیل هجوم تقاضا در زمان اوج رونق مسکن، سازنده ها و فروشنده ها نیز قیمت را مرتب افزایش می دادند و به سود 20، 30 و 40 درصدی قانع نبودند بلکه توقع سود 150 درصدی را داشتند.
حسام عقبایی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنم تا پایان سال شاهد افزایش حجم معاملات مسکن خواهیم بود. ظرفیت افزایش قیمت مسکن و رشد آن با توجه به نبود نقدینگی در دست مردم، نداشتن قدرت خرید و نزدیک  شدن قیمت مسکن به قیمت‌های واقعی، نبود تسهیلات خاص مسکن، حجم انباشته تولیدکنندگان مسکن، انگیزه‌ ساخت آپارتمان کوچک و یکسری پارامتر بیرونی، دست به دست هم می‌دهد تا قیمت‌ها ثابت بماند. تقریبا می‌توان گفت ثبات قیمتی را تا پایان سال خواهیم داشت.

منبع خبر : ایران فایل

نظرات

  1. حمید -  3009 روز پیش

    با توجه به پیش خور شدن قیمت مسکن در چند سال پیش ( افزایش 2دو الی چهار برابری قیمتها) فعلا حداقل تا دو سه سال دیگر افزایش قیمتها بعید بنظر میرسد .و تغییرات شاید در حد 5 درصد بالا پا پایین باشد.

  2. سیف -  3074 روز پیش

    پیشنهاد :
    1-ایجاد انگیزه در مهاجرین فعلی و آتی به کلانشهرها برای مهاجرت معکوس و یا انصراف از مهاجرت
    2-باز سازی یا نو سازی بدون در نطر گرفتن سن ساختمانهای ساخته شده ی بدون ضوابط فنی لازم

  3. مهدی -  3140 روز پیش

    با توجه به افزایش چند برابری قیمت مسکن در چند سال اخیر و کاهش قدرت خرید عموم اقشار جامعه بصورت خوشبینانه تا سال 1398 اتفاق خاصی در خصوص افزایش قیمت مسکن اتفاق نخواهد افتاد.

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.