75درصد درآمد شهرداری‌ها مربوط به ساخت‌وساز و تراکم‌فروشی است

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اعلام اجرایی شدن طرح جامع شهر تهران از سال ۹۱ و الزام رعایت ضوابط مصوب شده توسط دستگاه‌ها و نهادهای مجری گفت: ۷۵ درصد درآمد شهرداری‌ها مربوط به ساخت‌و‌ساز و فروش تراکم است و ضرورت دارد منابع مالی شهرداری تقویت شوند و به منابع پایدار تغییر کنند

0 نظر
پیروز حناچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اعلام این نکته که اداره امور شهری در شهرها تا حد زیادی به درآمدهای فروش تراکم وابسته است گفت: در تهیه طرح‌های تفصیلی و طرح جامع شهری مناطق زلزله‌خیز، گسل‌ها و حریم آنها شناسایی شده است که در صدور مجوزهایی از سوی دستگاه‌های مجری این ضوابط باید اعلام و رعایت شوند.

به گفته وی، متاسفانه دیده می‌شود که ضمن وجود ضوابط، ساخت و ساز در مناطق زلزله خیز ادامه دارد.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با اشاره به زلزله خیز بودن تهران و اینکه در طول تاریخ این کلانشهر زلزله‌های بی‌شماری را تجربه کرده است افزود: این واقعیت تهران است و به همین خاطر باید ضوابط شهرسازی و معماری را در این شهر پرخطر مورد توجه قرار داد تا خسارت احتمالی وقوع زلزله در آنها به حداقل برسند.

وی ادامه داد:در عین حال در طرح‌هایی که در تهران تهیه و اجرا می شود گسل‌های اصلی و فرعی شناسایی شده‌اند که ضروری است نظارت بر اجرای آنها به طور دائمی انجام گیرد.

*درآمد شهرداری‌ها ناپایدار است و عموما از طریق فروش تراکم صورت می‌گیرد

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اظهار تاسف از اینکه درآمد شهرداری‌ها ناپایدار است و عموما از طریق فروش تراکم صورت می‌گیرد، گفت: شهرداری‌ها درآمد ناپایداری دارند و به همین خاطر نیز به تراکم فروشی روی می‌آورند و این فروش تراکم توسط نهاد متولی ساخت و ساز در کشور منجر به ساخت و ساز در مناطق حادثه‌خیز می‌شود.

حناچی تعداد شهرهای حال حاضر کشور را 1148 شهر عنوان کرد و گفت: تمامی شهرها دارای طرح جامع یا هادی هستند که در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوب می‌شوند.

وی افزود: اگرچه نقدهایی به این طرح‌ها وارد می‌شود اما مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی عین قانون بوده و باید توسط دستگاه‌ها و نهادهای مجری به طور کامل به اجرا درآید.

به گفته وی، اگر ساخت و ساز در مناطق حریم گسل‌ها مجوز بگیرند ضروری است بارگذاری تراکم آ‌ن‌ها کنترل شوند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی 75 درصد درآمد شهرداری‌ها را حاصل ساخت‌و‌ساز دانست و گفت: انتظار می‌رود درآمد شهرداری‌ها و منابع مالی آنها به منابع پایدار وابسته بوده و از انضباط مالی برخوردار باشند اما در عمل و واقعیت، شهرداری‌ها برای تامین حقوق کارکنان خود به فروش تراکم وابسته هستند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نظارت جدی دولت یازدهم بر عملکرد سازمان‌ها و نهادهای مجری ساخت و ساز و همکاری شهرداری تهران در این دولت خاطر نشان کرد: امید است همکاری شهرداری با دولت سبب کاهش و در نهایت حذف تخلفات شود که برای رسیدن به این هدف باید منابع مالی شهرداری‌ها تقویت شوند.

حناچی با اشاره به اجرایی شدن طرح جامع شهر تهران از سال 91 گفت: طرح جامع شهر تهران از سال 91 اجرایی شده که طبق آن صدور هرگونه مجوز ساخت‌و‌ساز طبق ضوابط طرح صورت گرفته و این امر از راهبردهای طرح جامع شهری ناشی می‌شود.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.