سازش ریالی در 99 درصد از تخلفات ساختمانی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از اجرایی نشدن 99 درصد از آرای قلع و قمع کمیسیون ماده 100 به دلیل تاثیرپذیری ماموران اجرای احکام از شهرداری خبر داد

0 نظر
محمدسالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیسیون شهرسازی و معماری شورا طی این دوره ورود جدی به مباحث کمیسیون ماده 100 داشته است، عنوان کرد: با وجود آنکه 75 درصد از آرای کمیسیون ماده 100 قلع و قمع است، اما کمتر از یک درصد آنها اجرایی می‌شود. از این رو قرار است همه کارشناسان 10 گانه این کمیسیون توسط اعضای شورای شهر انتخاب و معرفی شوند تا دیگر نمایندگان شهرداری نسبت به انشای کمیسیون ماده 100 اقدام نکنند. او ادامه داد: همه اعضای شورا معتقدند کارشناسانی که در این کمیسیون مشاوره می‌دهند باید به صورت مستقل از شهرداری و از سوی شورای شهر فعالیت کنند؛ چرا که کارشناسان مستقل شورا تاثیرپذیری از شهرداری نخواهند داشت و آرای صادره تحقق‌پذیر خواهند شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بسیاری از فعالان حوزه ساخت‌وساز معتقدند از آنجاکه در طول پروسه ساخت‌وساز جریمه ریالی تعیین شده برای تخلفات ساختمانی در مقایسه با ارزش افزوده ملک کاهش پیدا می‌کند، بنابراین بسیاری از سازندگان میل به تخلف دارند و این جرایم نمی‌تواند حالت بازدارندگی داشته باشد. به همین دلیل معتقدند در مقابل ارزش افزوده‌ای که از محل این تخلف ساختمانی نصیب آنها خواهد شد، جریمه ریالی تعیین شده رقم سنگینی برای چشم‌پوشی از آن نیست. 

روز گذشته محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران در یک نشست خبری با توجه به نزدیک بودن پایان سال دوم دوره چهارم شورا، برخی نقاط ضعف و قوت دو سال گذشته پارلمان محلی پایتخت را تشریح کرد. به گفته وی، شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی با وجود برخی مخالفت‌ها، تصویب برنامه دوم پنج ساله، تقویت نظارت اجتماعی و تعامل خوب کابینه دولت یازدهم از نقاط قوت و عدم استفاده از نقش نظارتی شورا، پیگیری نشدن تذکرات اعضا از سوی هیات رئیسه در سال دوم، شکل نگرفتن مرکز پژوهش‌ها، اتاق فکر شورا و کمیته حسابرسی از جمله نقاط ضعف شورا در دوره چهارم بوده است. سالاری در این باره تاکید کرد: در سال گذشته با وجود بالا بودن تعداد تذکرات و سوالات اعضای شورا از عملکرد شهرداری به دلیل پیگیری نکردن هیات رئیسه، شورا نتوانسته اصلاحات جدی در حوزه‌های نظارتی به ویژه در بخش حسابرسی و شفافیت مالی ایجاد کند. 

او با اشاره به بروز پدیده شب مردگی در برخی مناطق پایتخت گفت: منطقه 6 و بخشی از مناطق 7 و 3 پایتخت به دلیل افزایش کاربری‌های اداری و کاهش تعداد املاک مسکونی در معرض خطر شب مردگی هستند و باید اقدام اساسی در این خصوص صورت بگیرد. او همچنین از بازگشت اصلاحیه طرح ضوابط بلندمرتبه‌سازی از سوی معاونت شهرسازی به کمیسیون ماده پنج خبر داد و گفت: ضوابط بلندمرتبه‌سازی ابتدای امسال برای اضافه شدن پیوست‌های جمعیت‌پذیری، کم‌آبی و تونل باد به شهرداری برگشت خورد. سالاری ادامه داد: این ضوابط 20 روز پیش به کمیسیون ماده پنج ارسال شد و به دبیر شورای عالی شهرسازی درخواست داده شد تا به فوریت طی دو ماه آینده بررسی این ضوابط را تکمیل کنند. 

به گفته وی، این ضوابط در چهار پهنه با سطح اشغال و تراکم های متفاوت پیش‌بینی شده است که بیشترین ارتفاع پیش‌بینی شده در این ضوابط 100 طبقه است. 

سالاری در خصوص انتشار خبری مبنی بر ساخت آسمانخراش بالای 120 طبقه نیز اظهار کرد: هنوز درخواستی در این خصوص به مراجع ارسال نشده است. 

همچنین این عضو شورای شهر تاکید کرد: مشکل بافت فرسوده با این بسته‌های تشویقی حل نمی‌شود، چراکه این عوارض نسبت به قیمت تمام شده ساختمان بسیار ناچیز است و نیازمند بسته‌های تشویقی از سوی وزارتخانه‌های راه‌وشهرسازی، کشور و همچنین بانک‌ها است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.