اصلاح ساختاری مقررات ملی ساختمان در جلسات شورای تدوین مقررات

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس از انجام ۲۵ پروژه پژوهشی مهم در شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با هدف هماهنگ‌سازی مقررات موجود با شرایط اقلیمی مختلف کشور خبر داد

0 نظر
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا احمدی در نشست خبری رونمایی از سامانه‌های اطلاعاتی و آماری جدید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی که صبح امروز یکشنبه هفتم تیر در این مرکز برگزار شد، گفت: مقررات ملی ساختمان مجموعه‌ای از مباحث و قوانین و مقررات ساخت و ساز است که عمری دو دهه‌ای دارد.

رئیس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان وابسته به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: این مجموعه مقررات برای رعایت استانداردهای ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی در ساختمان‌ها تدوین شده تا به عنوان مجموعه نرم‌افزاری در اختیار مجریان سخت‌افزاری ساخت و ساز قرار گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تأکید بر اینکه رعایت این مقررات سلامت و ایمنی جامعه را تضمین می‌کند، ادامه داد: بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌های عمرانی کشور در بخش ساختمان است که با استفاده از مقررات ملی ساختمان، سرمایه‌گذاری‌ها ضابطه‌مند می‌شوند.

وی با اشاره به آغاز تدوین مقررات ملی ساختمان در دهه هفتاد و از زمان وزارت عباس آخوندی بر وزارت مسکن و شهرسازی سابق افزود: شورای تدوین مقررات ملی ساختمان با حضور ۲۵ عضو تا به حال مباحث ۲۰ گانه مقررات ملی ساختمان را تدوین کرده است که این کارشناسان از میان مهندسان رشته‌های مختلف اعم از عمران، کشاورزی، مکانیک، برق و مواد تشکیل شده است.

پژوهشگر حوزه مسکن و ساختمان با بیان اینکه در دو سالی که از عمر شورای جدید تدوین مقررات ملی ساختمان گذشته، راه‌کارها و مقررات فنی مختلفی که با صنعت ساختمان کشور هماهنگ است، تهیه و یا به‌روزرسانی شده است اظهار کرد: اصلاح، ‌بهبودبخشی و تکمیل مقررات ملی ساختمان از مهم‌ترین فعالیت‌های شورای تدوین این مقررات است که تا به حال ۱۷ جلسه مهم و سراسری و ۴۰۰ جلسه در کمیته‌های تخصصی را برگزار کرده است.

وی برخی از مقررات اصلاح شده را شامل مقررات ایمنی در برابر آتش‌سوزی ساختمان‌های بتنی و فولادی، صنعتی‌سازی ساختمان، لوله‌کشی گاز و روش‌های نگهداری و تعمیر ساختمان‌ها دانست و بیان کرد: شورای تدوین مقررات ملی ساختمان ارتباطات زیادی با بدنه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دانشگاه‌ها دارد و در حال حاضر ۲۵ پروژه پشتیبان برای بهبودبخشی مقررات تعریف‌شده در جریان است.

احمدی با اشاره به نیاز شورای تدوین مقررات ملی ساختمان به مشاوره‌های مهندسان در خصوص روش‌های مختلف ساخت‌و‌ساز کشور بر اساس شرایط اقلیمی هر منطقه گفت: سامانه‌ای تهیه شده که با استفاده از آن شورای تدوین مقررات ملی ساختمان می‌تواند با مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی یا هر مهندس خلاق دیگری در ارتباط بوده و از نظرات آنها استفاده کند. همچنین این سامانه می‌تواند انتقادات کاربران اجرایی مقررات ملی ساختمان و مشکلات اجرای برخی مباحث آن را نیز لحاظ کند.

منبع خبر : وزارت راه و شهرسازی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.