رونمایی دستورالعمل‌ مقاوم‌سازی سازه‌های شهری در برابر زلزله

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن وشهرسازی با اشاره به رونمایی مجموعه دستورالعمل‌های مقاوم سازی سازه‌های شهری در برابر زلزله و بانک اطلاعات قیر و آسفالت گفت:شورای عالی تحقیقات با بودجه قابل توجه و فراتر از بودجه‌های مجلس و دولت تشکیل شد

0 نظر


محمد شکرچی زاده در نشست خبری با بیان این‌که در وزارت راه و شهرسازی به موضوع تحقیقات نگاه راهبردی وجود دارد، اظهار کرد: در مرکز تحقیقات مسائل و فعالیت‌های انجام شده با نگاه کاربردی است. اخیرا شورای عالی تحقیقات با ریاست وزیر راه و قائم مقامی رئیس مرکز تحقیقات تشکیل شده که بودجه قابل توجه و فراتر از بودجه‌های مجلس و دولت برای آن پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های مرکز تحقیقات صرفا پروژه‌های تحقیقاتی نیست و در حوزه پژوهشی، گواهینامه‌های فنی و... نیز فعالیت می‌کنیم. 

وی افزود: مسئولیت تدوین مقررات و ضوابط ساختمان بر عهده مرکز تحقیقات قرار گرفت و سیاست وزارتخانه این است که در این مرحله حرفه مهندسی کشور در این تدوین به کار گرفته شود. به عبارت دیگر افرادی که قرار است مقررات ملی را اجرا کنند در تدوین این مقررات مشارکت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در وزارت راه و شهرسازی 85 درصدی قیر مصرفی کشور را مورد استفاده قرار می‌دهیم و 30 درصد از هزینه راه‌های کشور مربوط به قیر است. از این رو حفظ مشخصات قیر در زمان اجرا بسیار با اهمیت است.

شکرچی زاده با بیان این‌که در بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات دو کار مهم انجام شده است، اظهار کرد: جایگزینی قیرهای امولسیون به جای قیرهای محلول است، گفت: در اکثر کشورهای دنیا این اتفاق روی داده اما در ایران هنوز این برنامه انجام نشده است. سالانه 500 هزار تن قیر به صورت محلول مصرف می‌شود و با برنامه‌ریزی صورت گرفته در حال حرکت به سمت استفاده از قیرهای امولسیونی هستیم.

وی با اشاره به این‌که یکی دیگر از کارها دو جداره کردن تانکرهای قیر است، افزود: قیر درجه حرارت زیادی دارد و تا زمان مصرف می‌تواند سرد شود که این مسئله کیفیت آنرا پایین می‌آورد. از چند سال پیش کارهای تحقیقاتی این موضوع آغاز شده و خوشبختانه به آمار خوبی در زمینه استفاده از تانکرهای دوجداره دست یافته‌ایم که موجب کاهش مصرف سوخت و حفظ کیفیت قیر می‌شود.

*رونمایی از سایت دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان

احمدی رئیس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان نیز در این نشست، گفت: سابقه مقررات ملی ساختمان به حدود دو دهه اخیر برمی‌ گردد و غیر از آئین‌نامه 2800 باید مجموعه‌ای از قوانین برای تامین آسایش و ایمنی و دوام ساختمان‌ها با رعایت استانداردهای محیط زیستی و بهداشتی باید داشته باشیم.

وی افزود: از این طریق سلامت جامعه با روش‌های اقتصادی تامین می‌شود. این مسئله در سلامت جامعه از این بابت که سرمایه‌های مادی و معنوی ما در پناه این ساختمان‌ها هستند، اثرگذار خواهد بود.

وی ادامه داد: بزرگترین سرمایه‌گذاری عمرانی در بخش ساختمان کشور در راستای توسعه ساختمان صورت می‌ گیرد که باید ضابطه مند باشد.

وی با یادآوری این‌که در دوره قبل وزارت آخوندی این موضوع در 20 مبحث تدوین شد، تصریح کرد: در دو دهه اخیر مجموعه کم نظیری از راهکارها و مقررات با در نظر گرفتن وضعیت ساخت و ساز و همچنین حجم پروژه‌های جاری تهیه شد.

رئیس شورای تدوین مقررات ملی ساختمان بیان کرد: در دوره اخیر و از اواخر سال 92 تدوین مقررات ساختمان به مرکز تحقیقات محول شد که در این زمینه شورای تدوین با 25 تن از بزرگان حوزه ساخت و ساز کشور فعالیت گسترده‌ای را برای اصلاح و بهبود بخشی و تکمیل این مقررات آغاز کرده است.

احمدی خاطرنشان کرد: در این بخش حدود 17 جلسه سراسری داشته‌ایم علاوه بر این‌که 400 جلسه کمیته تخصصی نیز برگزار شده است. هم‌اکنون این مقررات در زمینه‌های مربوط به ایمنی در برابر آتش سوزی، ساختمان‌های بتنی و فولادی، صعنتی‌سازی ساختمان، لوله‌کشی گاز و روش‌های نگهداری و تعمیر ساختمان‌های موجود در حال بازبینی است.

وی گفت:‌ شورای تدوین با بدنه تحقیقاتی مرکز و دانشگاه‌ها برقرار کرده و تعداد حدود 25 پروژه پشتیبان برای بهبود بخشی این مقررات تدوین و برخی از آنها آغاز شده است. علاوه بر این به صدها هزار نفر مهندسان کشور نیازمندیم تا مشکلات و راهکارهای مد نظر آنها به اطلاع مسئولان و دست‌اندرکاران مقررات ملی ساختمان برسد.

وی با بیان این‌که در این راستا سامانه سراسری مناسبی برای ارتباط فنی با مهندسان کشور فراهم شده است، گفت: یکی از اهداف راه‌اندازی این سامانه تعامل با مهندسان است که در این راستا سایت دفتر تدوین مقررات ملی ساختمان به نشانی اینترنتی  Nbri.ir امروز رونمایی می‌شود.

*به‌روزرسانی بانک اطلاعات راه مسکن و شهرسازی با 10 میلیون رکورد

بختیاری مدیر سایت مدیریت اطلاعات راه مسکن و شهرسازی مرکز تحقیقات نیز گفت:‌ مدیریت اطلاعات راه مسکن و شهرسازی از یانک‌های اطلاعاتی مختلف از جمله ساختمان و مسکن تشکیل شده که اخیرا با دریافت 10 میلیون رکورد آماری به روز شده است. مدیریت شبکه شتاب‌نگاری کشور بانک اطلاعاتی دیگری است که اطلاعات را به اطلاع متخصصان می‌رساند. همچنین سامانه جدیدی به نام سامانه پژوهشی وزارت راه و شهرسازی است که امروز رونمایی می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی بانک اطلاعاتی قیر و آسفالت، افزود: امیدواریم جامعه فنی کشور از اطلاعات این سامانه به خوبی بهره‌برداری کنند. 

علاوه بر سامانه‌هایی که به آنها اشاره شد، بانک اطلاعات ساختمان و مسکن با حدود 30 میلیون رکورد رسما رونمایی شد.

منبع خبر : خبرگزاری تسنیم

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.