بانک مسکن، آماده تشکیل حساب برای متقاضیان وام خرید

صندوق پس انداز مسکن یکم که حدود سه هفته پیش، مجوز راه اندازی آن توسط شورای پول و اعتبار صادر شد، از هفته آینده در بانک مسکن بصورت رسمی تشکیل می شود

0 نظر
بر اساس گزارش ایران فایل، اولین سری سپرده گذاری در صندوق پس انداز یکم از حداکثر 5 روز آینده در تمام شعب بانک مسکن، در قالب افتتاح حساب از متقاضیان واجد شرایط، تشکیل می شود.
در صندوق پس انداز یکم فقط کسانی می توانند ثبت نام و سپرده گذاری کنند که حایز دو شرط بصورت همزمان باشند؛ شرط اول ازدواج است به این معنی که فقط «خانوار»ها می توانند از تسهیلات خرید مسکن صندوق پس انداز یکم استفاده کنند و تسهیلات این صندوق به مجردها تعلق می گیرد. شرط دوم نیز عدم سابقه مالکیت زوج های متقاضی است به این معنی که تسهیلات صندوق یکم به خانوارهای فاقد سابقه مالکیت و دارای فرم جیم سبز تعلق می گیرد.
براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک مسکن از طریق صندوق پس انداز یکم، سه نوع تسهیلات خرید مسکن با سقف های 80 میلیون تومان، 60 میلیون تومان و 40 میلیون تومان به ترتیب به واجدین شرایط ساکن تهران، شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت و سایر شهرهای پرداخت می کند.
این تسهیلات فقط به زوج های فاقد مسکن پرداخت می شود. افراد واجد شرایط همچنین باید زمین و مسکن از دولت دریافت نکرده باشند به این معنی که فرم جیم آنها سبز باشند. به عنوان مثال کسانی که مسکن مهر دریافت کرده اند، فرم جیم آنها قرمز رنگ است. همچنین کسانی که در دهه 70 از دولت زمین در قالب تعاونی های مسکن دریافت کردند نیز دارای فرم جیم قرمز رنگ هستند.
از چند روز آینده، در کلیه شعب بانک مسکن، فقط افراد حایز شرط سه گانه «غیرمجرد، فاقد مسکن و دارای فرم جیم سبز» اجازه دارند در صندوق تازه تاسیس یکم، سپرده گذاری کنند و اولین صف برای دریافت تسهیلات خرید مسکن را تشکیل دهند.
برای سپرده گذاری در صندوق پس انداز یکم، باید به اندازه نصف مبلغ وام ها، از طرف سپرده گذار، پس انداز انجام بگیرد.
البته متقاضیان مبلغ کمتر را نیز می توانند پس انداز کنند اما کسانی که می خواهند در کمترین زمان ممکن –یکسال- تسهیلات را دریافت کنند باید درست به اندازه نصف وام را برای مدت یکسال سپرده گذاری انجام دهند.
برای دریافت وام 80 میلیونی در تهران، باید 40 میلیون تومان سپرده گذاری از سوی متقاضیان واجد شرایط انجام شود.
مدل کارکرد صندوق پس انداز یکم به این صورت است که بانک مسکن در هر 6 ماه به اندازه یک برابر مبلغ سپرده را تسهیلات 
می پردازد. بنابراین کسی که 40 میلیون تومان در یکسال سپرده گذاری می کند، در این فاصله 80 میلیون تومان وام دریافت می کند که با احتساب اصل سپرده، در پایان مدت سپرده گذاری –در پایان یکسال- 120 میلیون تومان حاوی اصل سپرده و وام 80 میلیونی، به سپرده گذار پرداخت می شود.
با شروع ثبت نام و افتتاح حساب در صندوق پس انداز مسکن یکم، محدودیت زمانی برای متقاضیان وجود ندارد بلکه متناسب با آمادگی مالی متقاضیان وام خرید مسکن از بابت توان لازم برای پس انداز معادل نصف مبلغ وام، امکان ثبت نام وجود خواهد داشت و بعید است کار ثبت نام و سپرده گذاری بعد از مدت کوتاهی متوقف شود.
برآوردهای اولیه نشان می دهد با مدلی که برای کارکرد صندوق پس انداز یکم تعریف شده است، چیزی در حدود 160 هزار تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق برای هر سال قابل پرداخت است.
طبق مصوبه شورای پول و اعتبار و موافقت بانک مرکزی، قرار شده منابع حاصل از بازپرداخت وام های مسکن مهر که صاحبان این واحدها بصورت ماهانه به شکل اقساط به بانک مسکن پرداخت می کنند، مستقیم وارد صندوق پس انداز یکم شود تا از این طریق، بانک مسکن امکان تامین مالی برای پرداخت وام های خرید را پیدا کند.
در حقیقت نیمی از منابع لازم برای پرداخت وام های 40 تا 80 میلیون تومانی را سپرده گذاران تامین می کنند و نیمی دیگر از محل بازپرداخت تسهیلات مسکن مهر، تامین خواهد شد.
مقرر شده خط اعتباری مسکن مهر به مدت 7 سال نزد بانک مسکن استمهال شود تا از محل این انجماد خط، بانک مسکن بتواند منابع و مصارف صندوق پس انداز یکم را تنظیم و مدیریت کند.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.