رکود از گریبان بازار مسکن دست کشید/ بازار خرید و فروش مسکن نفسی دوباره گرفت

دوسالی بود که رکود گریبان گیر بازار مسکن بود اما امسال به نظر می رسد که این بازار قصد دارد دری به روی خریداران خود باز کند

0 نظر
به گزارش خبرنگار ایران فایل این روزها اوضاع بازار مسکن نسبت به هفته های گذشته کمی روی آرامش گرفته و از هیاهوی اول اردیبهشت ماه کاسته شده است.
براساس این گزارش بازار خرید و فروش مسکن که دو سالی بود در رکود سنگین به سر می برد این روزها از خواب زمستانی بلند شده و کمی رنگ رونق به خود گرفته است.
البته هنوز هستند افرادی که برای خرید آپارتمان در تهران و مسکن در کل کشور دست نگه داشته اند، و یا فروشندگان برای فروش واحدهای ساخته شده خود منتظر بازار سال آتی هستند، البته وضعیت بازار بورس نیز بهتر از سایر بازارها نیست ، سقوط این روزهای بورس سرمایه گذاران را نگران کرده و برخی از این سرمایه گذاران به دنبال بازارهای جایگزین مثل مسکن هستند.
این گزارش می افزاید :حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاورین املاک تهران نیز ضمن رونق یافتن بازار خرید وفروش مسکن گفت:  در سال 91 دچار جهش قیمتی و در سال 93 با ثبات قیمتی همراه با رکود در بازار معاملات خرید و فروش مواجه شده بود و طبق برآوردهای انجام شده بازارخرید وفروش مسکن امسال رونق خواهد یافت.
وی با اشاره به وضعیت قیمتی در سال 1394 افزود: پیش بینی می شود بازار مسکن درسال آینده همزمان با خروج از شرایط رکود، در برخی از شهرها که تعادل کافی میان عرضه و تقاضای مسکن وجود ندارد افزایش قیمت را نیز داشته باشد.
رییس اتحادیه املاک استان تهران با پیش بینی اینکه امسال رونق معاملات مسکن به صورت سراسری در تمام شهرها خواهد بود، خاطرنشان کرد: طبق کارشناسی‌های علمی صورت گرفته امسال در بازار خرید وفروش مسکن هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.
عقبایی با بیان اینکه تا پایان تابستان سال 94 به ویژه با آغاز نیمه دوم سال، بازار مسکن به طور قطع از رکود فعلی خارج و به رونق معاملات مسکن خواهد رسید، افزود: رکود سنگینی از سال 92 تا امسال در بازار معاملات مسکن حاکم شد منتهی همان طور که از نیمه اول سال 93 بر اساس آمارهای رسمی قابل پیش بینی بود، در نیمه دوم امسال، شاهد سیر صعودی حجم معاملات هم در کل کشور به خصوص در شهر تهران بوده ایم.
براساس این گزارش گزارشات میدانی نیز رونق یافتن این بازار را تایید می کند گزارشات  حاکی از آن است خریداران مسکن منتظر یک تغییر در این بازار هستند به گفته بسیاری کارشناسان املاک خریداران با کاهش قیمت مسکن به سمت خرید نمی روند بلکه منتظر هستند که قیمت ها افزایش یابد تا به سمت این بازار کشیده شوند.
یکی دیگر از مشاوران املاک با اشاره به اینکه میزان ساخت وساز واحدهای نوساز در این بازار کاهش یافته است ،گفت: از ابتدای سال متاسفانه میزان فروش واحدهای نوساز بسیار کاهش یافته و این امر نشان دهنده کاهش صدور پروانه های ساختمانی در کشور است .
البته طبق آمارهای به دست آمده از در6 ماهه سال 93 میزان صدور پروانه های ساختمانی به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی وهمچنین افزایش هزینه  ودستمزد کارگران کاهش بسیاری یافته است.
براساس این گزارش افزایش نرخ تسهیلات مسکن به 60تا 80 میلیون تومان نیز می تواند نوید بخش رونق بازار مسکن باشد به طوری بسیاری از خریداران چشم انتظار پرداخت  این تسهیلات هستند.

منبع خبر : ایران فایل

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.