اخذ عوارض جدید از ساخت‌وساز

پیش‌بینی ماه‌های اخیر کارشناسان مسکن و مدیران شهری درباره ادامه رکود ساختمانی در سال 94 و در نتیجه آسیب‌پذیر شدن بودجه سال آینده شهرداری تهران از محل کسب درآمد ناشی از عوارض ساخت‌وساز باعث شد دیروز لایحه‌ای برای اخذ عوارض جدید از بسازوبفروش‌های شهر تهران و تمامی سازنده‌های مسکونی و غیرمسکونی در جلسه غیرعلنی شورا تصویب شود

0 نظر
به موجب مصوبه دیروز پارلمان محلی پایتخت، شهرداری مجاز شد از ابتدای سال 94 بابت ارزش افزوده‌ای که طرح تفصیلی جدید در زمینه اضافه تراکم و تغییر کاربری برای املاک ایجاد می کند به‌طور رسمی عوارض دریافت کند. تاکنون این عوارض به صورت سلیقه‌ای و غیررسمی گرفته می‌شد اما شهرداری برای آنکه بتواند دخل و خرج خود را تنظیم کند دریافت این عوارض را رسمی کرده است.
  نیمه شمالی، دو برابر نیمه جنوبی
 براساس مصوبه شورا این لایحه به تعیین تعرفه تغییر کاربری عرصه ناشی از تبدیل و تغییر پهنه یا ضوابط طرح تفصیلی جدید اختصاص دارد که در صورت افزایش تراکم ساختمانی مجاز نسبت به 300درصد تراکم ساختمانی علاوه بر عوارض متعلقه طبق مصوبات ملاک عمل جاری ارزش بهینه در زمان صدور پروانه ساختمانی در محور جنوب انقلاب معادل A2 و در محور شمال A4 محاسبه خواهد شد. البته شورای شهر تهران شهرداری را موظف کرده است که عوارض دریافتی ناشی از این مصوبه را به نحو مناسب و عادلانه از مالکان مربوطه به نفع شهر و توسعه عمران آن دریافت و در جهت تامین زمین مورد نیاز فضا‌ها و طرح‌های خدماتی شهر و اجرای طرح‌های عمرانی شهری به مصرف برساند. به موجب بند پنجم ماده واحده این لایحه شهرداری تهران مجاز است از ابتدای سال 94 نسبت به اخذ تعرفه ارزش بهینه ناشی از اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی جدید شهر تهران از کلیه اراضی و املاک مشمول این مصوبه واقع در محدوده شهر تهران علاوه بر عوارض ساختمانی مصوب قبلی اقدام کند. همچنین در تبصره 2 این ماده واحده آمده متقاضیانی که مادام درخواست صدور پروانه ساختمانی در حد بنای احداث شده مجاز را داشته باشند مشمول ارزش بهینه مصوبه نمی‌شوند و هر گاه قصد استفاده از مزایای طرح تفصیلی جدید را داشته باشند مشمول مفاد این مصوبه خواهند شد. علاوه بر این، احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران شورا نیز پیشنهاد داد تا تبصره‌هایی در خصوص الزام شهرداری تهران و مناطق تابعه در خصوص اجرای بی‌چون و چرای این مصوبه و نیز تعیین زمانی برای تعیین ضرایب کاهنده ناشی از اجرای طرح‌های تفصیلی و جامع طی 3 ماه به این لایحه اضافه شود که در نهایت اعضای شورا این پیشنهادها را پذیرفته و به آنها رای دادند. همچنین مصوب شد که شهرداری تهران تا دی ماه سال آینده شرایطی را فراهم کند که محاسبات عوارض شهری بر اساس پارسل بندی شهر باشد. به این ترتیب دیگر شاهد تعیین عوارض به صورت کلی برای هر بلوک بدون در نظر گرفتن شرایط املاک واقع در آن نخواهیم بود.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.