پرونده‌های قدیمی شامل وام ۵۰ میلیونی مسکن نمی‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پرونده های قدیمی شامل وام ۵۰ میلیون تومانی بافت فرسوده نمی شوند، گفت: در بسیاری از مناطق فرسوده سازی انجام می شود

0 نظر
محمد سعید ایزدی در نشست خبری در پاسخ به پرسش درخصوص اینکه وام ۵۰ میلیون تومانی بهسازی شهری به پرونده های قبلی هم اختصاص می یابد یا نه؟ گفت: بانک ها متعهد پرداخت وام ۳۰ میلیون تومانی به پرونده های قبل هستند زیرا سهمیه آنها ابلاغ شده است.

وی افزود: متقضایانی که بیش از دو ماه از زمان تشکیل پرونده آنها در بانک ها گذشته و برای تکمیل مدارک مراجعه نکرده اند، حذف شده و متقاضیان جدید جایگزین آنها می شوند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه سالانه ۳۰۰ هزار واحد تسهیلات برای محدوده های هدف پرداخت می شود، افزود: ۶۰ هزار وام ودیعه مسکن به ازای هر سال به متقاضیان داده می شود که در مجموع تا پایان برنامه یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد تسهیلات پرداخت می شود.

ایزدی با اشاره به اینکه ۲۲ بانک عاملیت پرداخت تسهیلات را پذیرفته اند اظهار داشت: سقف وام بهسازی از ۳۰ میلیون به ۵۰ میلیون افزایش یافته است و هماهنگی با بانک ها برای عملیاتی شدن پرداخت این تسهیلات باقی مانده که در جلسه هفته آینده به نتیجه می رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: دولت متعهد شده که ۵۰ درصد از بودجه تسهیلات را به بانک ها اختصاص دهد. همچنین با دستور العملی که به بانک ها ابلاغ شده است و شیوه نامه بانک مرکزی وام به صورت هدفمند پرداخت می شود.

وی با بیان اینکه الزامات و شروط در پرداخت وام باید رعایت شود افزود: پرداخت تسهیلات براساس اولویت بندی به این معنا که هر واحدی که بیشتر نیاز داشته باشد در اولویت دریافت وام قرار می گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بانک مسکن هماهنگی و اولویت بندی را از جانب وزارت راه و شهرسازی بر عهده دارد و این بانک قصد دارد تا به دوران شکوفایی خود بازگردد و مانند یک بانک مسکن عمل کند.

وی درخصوص وام مقاوم سازی اظهار داشت: تدوین این وام هم در مراحل نهایی قرار دارد اما برآورد کارشناسی ما این است که حداقل به ازای هر متر مربع ۳۰۰ هزار تومان باید برای مقاوم سازی در نظر گرفته شود.

ایزدی با بیان اینکه برای نخستین بار بهسازی شهرها از سال ۱۳۰۸ در کشور شروع شده است گفت: از دهه ۴۰ شهرنشینی به یکباره به صورت افقی گسترش پیدا کرد با چالش بافت های قدیمی و جدید روبرو شدیم.

وی با بیان اینکه بافت های فرسوده را در ۵ پهنه تقسیم بندی می کنیم افزود: پهنه اول بافت های قدیمی است که در کشور ۲۲ هزار هکتار بافت تاریخی داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دوهزار و ۴۰۰ هکتار محدوده بافت تاریخی در کشور وجود دارد افزود: اینها ثروت های فرهنگی ما هستند که باید باز زنده سازی شوند.

ایزدی گروه دوم را محلات میانی عنوان کرد و افزود: محلاتی مانند منطقه جوادیه، منطقه ۸، ۱۷، ۱۸ و یا محله خوب بخت از جمله این محلات میانی هستند که به دلیل بافت قدیمی مشکلاتی را دارند.

ایزدی به سکونتگاه های غیر رسمی و یا محلات فرودست اشاره کرد و گفت: این محلات خارج از برنامه رسمی شهرها شکل گرفته اند و ساکنان مالکیتی ندارند که ۵۴ هزار هکتار از این محلات در ۷۹ شهر کشور شناسایی شده است.

وی پهنه چهارم را روستاهایی دانست که در پیرامون شهرها بودند و الان در دل شهرها واقع شده اند افزود: محلاتی مانند ونک، چیذر و یوسف آباد قبلا ده بودند که الان در شهر تلفیق شدند اما برخی از مناطق مانند ده ونک هنوز اصل روستایی را حفظ کرده است.

ایزدی با اشاره به اینکه مناطق فرسوده با پدیده فقر شهری، فقر درآمدی، فقر فرهنگی، آموزشی، خدمات و زیرساخت ها روبرو هستند بیان کرد: این محدوده ها تحمل مقابله با سوانح را ندارند و با بحران هویت روبرو هستند.

ایزدی یکی دیگر از گونه های بافت های هدف را مناطقی از شهرها دانست که در جریان شتابان شهرنشینی دهه ۵۰ در دل شهرها افتادند و با زندگی شهری مطابق نیستند.

وی تصریح کرد: پادگان ها، گورستان ها، کارخانه های متروکه و اراضی رها شده جزو این دسته از مناطق هستند که در تهران با عنوان اراضی ذخیره نوسازی نام گذاری شده اند.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار از این مناطق در شهر تهران شناسایی شده است بیان کرد: معتقدم که نباید صفت برای این چند دسته پهنه تعیین کرد و فقط اینها بافت های هدف هستند که باید مورد نوسازی و مقاوم سازی قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه یک سوم جمعیت شهری کشور در این محدوده ها سکونت دارند گفت: بالغ بر ۲۰ میلیون نفر در بافت های هدف سکونت دارند که هر روز هم به این جمعیت اضافه می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی به کیفیت پایین ساخت و ساز و فرسوده سازی در بسیاری از مناطق اشاره کرد و افزود: در ۱۴ شهر با همکاری شهرداری در حال بهسازی و نوسازی هستیم.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.