شورای نگهبان اختصاص ۱۵ درصد عوارض شهرداری به بیمه کارگران ساختمانی را تائید کرد

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه وظیفه دولت برای بیمه کارگران ساختمانی بر عهده سازندگان گذاشته شده بود، از حل این مشکل خبر داد و گفت: شورای نگهبان با دریافت ۱۵ درصد عوارض و درآمد ناشی از صدور پروانه ساختمانی برای بیمه کارگران ساختمانی موافقت کرد

0 نظر
علیرضا خسروی گفت: یکی از عواملی که در چند ماه گذشته باعث شده بود تا تمایل برخی به ساخت و ساز کم شود هزینه ناشی از سهم کارفرمایان برای بیمه کارگران ساختمانی بود که بر عهده مالکان قرار می گرفت.

وی خاطر نشان کرد: چندی پیش مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را به تصویب رساند که به موجب آن سازمان تامین اجتماعی مکلف شد معادل 12 درصد مجموع عوارض و درآمد ناشی از صدور پروانه ساختمانی به شهرداری و دیگر مراکز صدور پروانه ساختمانی که به عنوان سهم کارفرماست را از مالک دریافت و کارگران ساختمانی را بیمه کند.

خسروی ادامه داد: این مصوبه به شورای نگهبان ارائه شد تا اصلاحاتی در این زمینه صورت گیرد که خوشبختانه این اصلاحات انجام شد و به تصویب رسید.

نماینده مردم سمنان تصریح کرد:خوشبختانه با اصلاح ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی مقرر شد به جای 12 درصد 15 درصد عوارض و درآمد ناشی از صدور پروانه ساختمانی برای بیمه کارگران ساختمانی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه ایجاد هزینه های اضافه باعث کاهش حجم ساخت وساز می شود، افزود: به عنوان مثال برای ساخت و ساز در یک روستا ، جواز برای یک سازنده روستایی با هزینه ای حدود 300 هزار تومان صادر می شود و در کنار آن 3 میلیون تومان بابت بیمه کارگران ساختمانی دریافت می شود یعنی یک وظیفه ای که برعهده دولت است عملا بر دوش سازندگان گذاشته می شود.

خسروی ادامه داد: این مسئله باعث خواهد شد عملا بسیاری از روستایی‌ها از ساخت و ساز منصرف شوند و یا به ساخت وسازهای بدون جواز در حاشیه شهرها روی بیاورند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه دولت موظف است تا در تمام عرصه ها شهروندان را تحت پوشش بیمه قرار دهد، خاطرنشان کرد: دولت باید مردم را در عرصه های مختلف از جمله در قالب پوشش بیمه قالی بافان، عشایر،کشاورزی و ....بیمه کند و بیمه کارگران ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

خسروی با بیان اینکه بازار مسکن در رکودی نگران کننده به سر می‌برد، گفت: در حال حاضر عواملی وجود دارد که رکود به وجود آمده را تشدید می‌کنند، بنابراین مسئولان باید هرچه سریعتر این عوامل را شناسایی و رفع کنند.

وی تاکید کرد: به طور کلی رکود بخش مسکن باید جدی گرفته شود و مسئولان باید تمامی عواملی را که به این رکود دامن می زند و آن را تشدید می کند رفع کنند.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.