پیشنهاد دو سیاست هم‌جهت برای بازار مسکن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بر ضرورت برنامه‌ریزی و اعمال دو رویکرد جدید در حوزه تامین مسکن ازسوی مسوولان و برنامه‌ریزان این بخش، تاکید کرد

0 نظر
حسام عقبایی با اشاره به تحولات جدید در نیازهای ایجاد شده در بخش تقاضای مسکن در زمان حاضر و همچنین ضرورت‌های اجتماعی و سیاستی رو به رشد در بازار مسکن گفت: لازم است دولت با دو رویکرد متفاوت به بازار مسکن پیش رو نگاه کند و دو سیاست متفاوت اما هم‌جهت را در این راستا برای گروه‌های هدف و سایر اقشار نیازمند مسکن برنامه‌ریزی کند و به‌کار ببندد.
وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر توزیع جمعیت در خانوارها دستخوش تحول شده و هم‌اکنون نیازهای جدیدی در بازار مسکن مطرح است، خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته دولت رویکرد کاهش جمعیت را در سیاست‌های کلان دنبال می‌کرد، این در حالی است که با بروز برخی پیش‌بینی‌ها در خصوص کاهش جمعیت جوان در کشور، هم‌اکنون سیاست‌ها در راستای افزایش زاد و ‌ولد و رشد جمعیت دنبال می‌شود.
عقبایی ادامه داد: به این ترتیب، در سال‌های آینده به‌طور قطع شاهد افزایش رشد جمعیت متقاضی مسکن و تعداد افراد ساکن در یک واحد مسکونی خواهیم بود.
وی تاکید کرد: به دنبال رشد جمعیت در یک واحد مسکونی، همراستا با سیاست‌های افزایش جمعیت، باید متراژ واحدهای مسکونی برای غالب خانوارهای ایرانی افزایش پیدا کند.
عقبایی ادامه داد: از سوی دیگر، تحولات اخیر در جامعه و رشد تعداد خانوارهای تک‌نفره در نتیجه افزایش سن ازدواج ضرورت برنامه‌ریزی برای مسکن مورد نیاز این خانوارها را که طی سال‌های اخیر رو به رشد هستند، ایجاد می‌کند.
وی افزود: بنابراین درحالی‌که دولت باید یک سیاست برای پاسخگویی به نوعی از نیاز مسکن را که در آن افزایش بُعد خانوار اتفاق می‌افتد در دستور کار خود قرار دهد و در راستای تولید مسکن‌های بزرگ متراژ حرکت کند، در قالب سیاست دوم، باید موضوع افزایش خانوارهای هسته‌ای یا تک نفره را مدنظر قرار دهد و برای این نوع خانوارها نیز سیاست‌گذاری کند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره خانوارهای هسته‌ای یا تک‌نفره، به مطالعات طرح جامع مسکن اشاره کرد و گفت: به‌واسطه افزایش سن ازدواج، زندگی مجردی دانشجویی و افرادی که همسر خود را از دست داده‌اند یا طلاق گرفته‌اند و قصد ازدواج مجدد نیز ندارند، تعداد خانوارهای تک‌عضوی رو به افزایش است. 
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ادامه داد: به این ترتیب، دولت برای این گروه از خانوارهای تک نفره یا دونفره، باید سیاست تولید مسکن با متراژ کوچک‌تر را در پیش بگیرد و برای اینکه سیاست‌های مسکن در راستای توجه به این دو رویکرد مهم به درستی اعمال شود ضروری است مطالعات نیازسنجی دقیقی در این عرصه صورت بگیرد.
وی تاکید کرد: تا زمانی که دولت در راستای توسعه مسکن یا هر حوزه اقتصادی دیگر به‌صورت تک‌بعدی گام بردارد نمی‌تواند به اهداف مورد نظر یا توسعه پایدار برسد، بنابراین ضروری است توسعه مسکن در کنار توجه به تمام ابعاد تاثیرگذار بر اقتصاد کلان ازجمله عوامل اجتماعی – از قبیل تغییرات بعد خانوار-صورت پذیرد.
عقبایی توجه به تغییرات اجتماعی، سرانه‌ها و امکانات اقتصادی، تحولات جمعیتی، آسیب‌شناسی‌ها و سایر پارامترهای اثرگذار بر نیاز مسکن را از ضرورت‌های پیش روی دولت در مقطع زمانی حاضر برای تامین واحدهای مسکونی عنوان و خاطرنشان کرد: در بحث تامین مسکن هم‌اکنون لازم است با بیان واقعیت‌ها و روبه‌رو شدن با آنها به جای پاک کردن صورت مساله، راهکارهای مناسبی اندیشیده و اجرا شود.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.