سهم 35 درصدی دستمزد کارگران در هرمترمربع مسکن

در حالی که بازار مسکن در رکود است اما هزینه‌های مربوط به ساخت و ساز در هرسال افزایش می‌یابد که نرخ دستمزد کارگران ساختمانی به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار بر نرخ نهایی ساختمان رقمی معادل 30 تا 35 درصد از قیمت هرمترمربع ساخت و ساز را به خود اختصاص داده است

0 نظر
باوجودی که بازار خرید و فروش مسکن روزهای آرامی را سپری می کند اما در هزینه ساخت و سازها تغییری ایجاد نشده و همچنان سازندگان مسکن با تورم در نیازهای اولیه مسکن روبرو هستند که تاثیر زیادی را بر هزینه نهایی ساختمان می گذارد. یکی از این هزینه ها که تاثیر زیادی را بر قیمت نهایی ساخت هرمترمربع مسکن می گذارد، دستمزد کارگران است.

دولت هرساله با افزایش نرخ دستمزد کارگران موافقت می‌کند و آن را درصدی افزایش می دهد اما در میانه‌های سال هم کارگران بنابر تجربه کاری و مهارت‌های فنی، قیمت‌های بیشتری را برای دستمزد از کارفرمایان صنعت ساختمان سازی مطالبه می‌کنند و کارفرمایان هم به دلایل مختلف آن را می‌پذیرند.

براین اساس، در حال حاضر در یک کارگاه ساختمانی دستمزد کارگر ساده روزانه بین 50 تا 60 هزار تومان، آرماتوربند بین 80 تا 90 هزار تومان، قالب بند بین 100 تا 120 هزار تومان و بنا بین 300 تا 350 هزار تومان است که این رقم‌ها می‌تواند در شرایط مختلف کاری و مهارت‌های فنی کارگران تغییر کند.

نرخ دستمزد در کنار دیگر هزینه های یک کارگر ساده مانند محلی برای خواب و استراحت و هزینه های مربوط به غذا به رقمی می‌رسد که در نهایت 30 تا 35 درصد از نرخ نهایی هرمترمربع ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد و تاثیر زیادی بر نرخ نهایی یک دستگاه آپارتمان دارد.

البته نرخ ساخت و ساز در مناطق مختلف تفاوت‌های زیادی دارد و از متری یک میلیون تومان درحاشیه شهر تهران شروع شده و تا متری حدود 2 میلیون تومان در مناطق متوسط شهر تهران می‌رسد البته این نرخ برای آپارتمان‌های لوکس در شمال شهر تهران بسیار بالاتر از این ارقام است.

از سوی دیگر، در حال حاضر که قیمت مسکن روند کاهشی را نسبت به سال گذشته دارد، افزایش هزینه‌های مختلف ساخت و ساز مسکن و تحمیل گرانی برخی مصالح ساختمانی به این بخش می‌تواند آینده صنعت ساخت و ساز را در کشور با مشکلاتی مواجه کند و میل سرمایه‌گذاران را برای حضور در این بازار کاهش دهد، این در حالی است که تقاضا در بازار مسکن همچنان رو به افزایش است و براساس با آمارهای اعلام شده تا 10 سال آینده باید 20 میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود.

در واقع، افزایش تقاضا در بازار مسکن و بالارفتن هزینه های تولید از موضوعاتی است که می‌تواند آینده ساخت و ساز را در کشور با مشکل مواجه کند و در نهایت متقاضیان با فشار بیشتری برای خرید مسکن روبرو شوند که باز هم روند خانه دار شدن را سخت تر می‌کند.

افزایش غیررسمی دستمزد کارگران ساختمانی

در این میان، ایرج رهبر عضو انجمن انبوه سازان استان تهران با بیان اینکه دستمزد کارگران هرساله غیررسمی هم افزایش پیدا می کند، گفت: هرساله دولت به طور رسمی نرخ دستمزد کارگران را تعیین می کند و اما مدتی پس از اعلام قیمت‌ها، کارگران هم به‌صورت غیررسمی نرخ‌ها را افزایش می‌دهند.

وی با بیان اینکه هزینه دستمزد کارگران در سال‌های گذشته 20 درصد از هرمترمربع بوده است، بیان کرد: الان این هزینه ها به 35 درصد هم رسیده است به‌طوری‌که اگر قیمت هرمترمربع ساخت مسکن یک میلیون تومان باشد، 35 درصد از آن به دستمزد کارگران اختصاص دارد.

رهبر با تاکید بر اینکه بازار مسکن راکد است اما هزینه های ساخت تغییری نمی کند، اظهار داشت: در چندماهه گذشته حتی هزینه ها رو به افزایش بوده است، ضمن آنکه رکود بازار مسکن هم موجب خواب سرمایه انبوه سازان می شود که این هم زیان بیشتری را وارد می‌کند.

عضو انجمن انبوه سازان استان تهران افزود: در اوایل امسال قیمت سیمان افزایش پیدا کرد، همچنین در سال های گذشته هم قیمت مصالح ساختمانی با افزایش چند برابری مواجه شد اما هیچوقت دوباره ارزان نشد در حالی که دو سال از رکود مسکن می‌گذرد.

به هر حال، درحالی بازار مسکن با رکود و کاهش قیمت‌ها مواجه شده که در دیگر بازارهایی که به‌طور مستقیم به این بازار متصل هستند، تورم و گرانی وجود دارد و می تواند آینده بازار مسکن را با تحولاتی مواجه کند که در نهایت به نفع متقاضیان بازار مسکن نخواهد بود.

منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.