اجرای موفق قانون پیش‌فروش ساختمان نیازمند تهیه نظام‌نامه‌ای خاص

چهارمین جلسه هم‌اندیشی بررسی راهکارهای اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان و آیین‌نامه اجرایی آن با رویکرد پیشگیری به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد

0 نظر
به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی ، بنیادی نژاد ، مشاور سازمان در امور آسیب شناسی و پیشگیری از وقوع تخلفات حرفه ای در حاشیه این جلسه گفت : به استناد ماده 25 قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال 1389 ، آیین نامه اجرایی قانون مذکور در خرداد ماه امسال به تصویب هیات وزیران رسیده است لذا به منظور اجرایی نمودن قانون و آیین نامه مذکور ، تاکنون سه جلسه هم اندیشی دستگاه های مختلف مرتبط با موضوع به همت معاونت اداره کل پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تشکیل و چهارمین جلسه آن به میزبانی سازمان نظام مهندسی ساختمان و با حضور بیش از 20 نفر از مدیران و کارشناسان دستگاه های مختلف برگزار شد.

وی افزود : با عنایت به اینکه بعضاً در قانون و آیین نامه مورد نظر موضوعات چالشی از قبیل شناسنامه فنی ملکی ساختمان ، مسئولیت مهندسان ناظر ، بیمه مسئولیت و ... وجود دارد که در عمل ،  اجرای قانون مذکور را دچار وقفه و مشکل می نماید. لذا برگزاری این جلسات از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا دستگاه های دخیل در اجرای قانون مذکور مشکلات آنرا کاملاً تحلیل کرده و راهکارهای عملی اجرای قانون از دیدگاه خویش را ارائه می کنند تا در زمان اجرای آن دچار مشکل نشویم.

بنیادی نژاد اظهار داشت : موضوعاتی مثل شناسنامه فنی ملکی و وظایف مهندسان ناظر در قانون پیش فروش ساختمان بسیار مهم و پررنگ است و چنانچه این موضوعات به نحو مطلوب تحلیل نشوند و تعارضات قوانین مختلف در این خصوص مرتفع نگردد در اجرای قانون مشکلات عدیده ای خواهیم داشت.

وی افزود:لذا سازمان نظام مهندسی ساختمان پیشنهاد داده است که موضوعات مربوط به حوزه سازمان نظام مهندسی ساختمان در قالب دستورالعمل یا نظام نامه ای خاص تهیه تا ضمن اجرای صحیح و دقیق قانون مذکور ، حقوق مهندسان ناظر نیز تامین شود.

وی همچنین گفت :اجرای قانون مذکور می تواند عمده مشکلات ناشی از دعاوی بخش خرید و فروش ساختمان ها ( پیش خرید ) را مرتفع نموده و کلیات آن مثبت و مطلوب ارزیابی می شود.

در این جلسه نمایندگان و مدیران دستگاه های مختلفی از جمله معاونت اداره کل پیشگیری  از وقوع جرم قوه قضاییه ، سازمان نظام مهندسی ساختمان ، وزارت راه و شهر سازی ، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ، شهرداری تهران ، کانون سردفتران ، کانون سراسری انبوه سازان ، انجمن سازندگان مسکن ، اتحادیه مشاورین املاک استان تهران و اداره کل دفتر فنی و برنامه ریزی عمران وزارت کشور حضور داشتند و مقرر شد که کارگروه های تخصصی جهت بررسی بیشتر موضوعات خاص تشکیل و نتیجه مذاکرات کارگروه های تخصصی به جلسات هم اندیشی که هر 14 روز یکبار برگزار می شود ارائه گردد.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.