گودبرداری بدون مجوز در شهرک‌‌غرب باعث نشست خیابان شد

مدیران ارشد آتش‌نشانی و نظام‌مهندسی با حضور در محل، دستور توقف عملیات را صادر کردند

0 نظر
معاونان سازمان‌ آتش‌نشانی و نظام مهندسی تهران با حضور در محلی که عملیات گودبرداری عمیق در آنجا به گود خیابان ایران‌زمین شبیه شده و هراس شبانه‌روزی ساکنان از ریزش را به وجود آورده است، از کارگاه این پروژه بازدید کردند و به دلیل مشکلات اساسی از جمله نداشتن جواز ساخت، دستور توقف ادامه عملیات ساختمانی را صادر کردند.
پروژه احداث برج‌های دوقلو در فاز 3 شهرک غرب از دست‌کم یکسال پیش با انجام عملیات گودبرداری آغاز شد، اما طولی نکشید که گود خیابان حسن‌سیف ابتدا باعث ترک سطحی در سطح کوچه مجاور و سپس نشست خیابان اصلی شد.
عوامل ایجاد گود حسن‌سیف در فاز 3 شهرک‌غرب ابتدای امسال بعد از مواجهه با نشست خیابان و مشکل در دیواره‌های گود، درصدد برآمدند برای جلوگیری از تکرار حادثه‌ای مشابه آنچه نیمه سال گذشته در فاز یک شهرک رخ داد، نیمی از خیابان حسن‌سیف را مسدود کنند تا مانع تردد خودرو و عابران پیاده و بروز فاجعه ریزش شوند. 
بعد از چندین ماه و به رغم مشکلات متعددی که انسداد خیابان به عنوان مشاعات و فضای عمومی شهر، برای ساکنان خیابان حسن‌سیف به‌وجود آورده، دو روز پیش تیم تحقیقاتی سازمان آتش‌نشانی تهران و سازمان نظام مهندسی از این محل بازدید کردند.  معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و معاون فنی سازمان نظام مهندسی بعد از بازدید از محل گودبرداری‌شده برای احداث برج دوقلوی حسن‌سیف، مطلع شدند عمق این گود در بعضی نواحی به ارتفاع 40متر پایین رفته که شروع عملیات آن بدون دریافت مجوز بوده و در طراحی عملیات گودبرداری به وجود خاک‌دستی توجه نشده است. 
در این بازدید با مشاهده ترک‌های موجود در خیابان، مشخص شد نقشه‌های پروژه توسط سازمان نظام مهندسی تایید نشده و مجری ذی‌صلاح نیز در کارگاه حاضر نیست و به‌خاطر همه این مشکلات، دستور توقف ادامه عملیات برای مالک پروژه صادر شد. رضا حیدریون معاون فنی سازمان نظام مهندسی‌تهران با بیان اینکه بازدید سرزده از گودبرداری‌ها توسط 50 اکیپ ویژه مهندسان و ماموران آتش‌نشانی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: تاکنون 14 هزار و 200 پروژه کنترل شده که برای 1400 گود ناایمن دستور توقف عملیات ساخت صادر شده که دلیل آن عدم رعایت اصول ایمنی و عدم اجرای سازه نگهبان بوده است. وی با بیان اینکه برنامه امسال سازمان نظام مهندسی تشدید میزان کنترل گودبرداری‌ها در طول شبانه ‌روز است، افزود: روزانه 4 نفر در ساخت‌وسازهای کل کشور کشته می‌شوند و برنامه نظام مهندسی تهران کاهش 50درصدی حوادث است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.