ضوابط نمای ساختمان در سه سطح توصیه‌ای، ایجابی و سلبی

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران «ساماندهی سیما و منظر شهری» را از اولویت‌های مدیریت جدید شهری اعلام کرد و از ابلاغ ضوابط نمای ساختمان تا یک ماه آینده خبر داد

0 نظر
محمدسالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا با اشاره به تهیه ضوابط نما گفت: این ضوابط در سه محور ایجابی، سلبی و توصیه‌ای تهیه شده است.
او در گفت و گو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه از این به بعد بررسی نماهای شهری در فرآیند صدور پروانه ساختمانی خط قرمز گواهی پایان کار خواهد بود گفت: به‌رغم اینکه در فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی، مداخلات جدی در مورد نقشه‌هایی که باید از سوی مالکان به مسوولان شهرسازی ارائه شود، از جمله نقشه‌ها و پلان‌های معماری، برق، سازه و... وجود دارد، اما در مورد بررسی نقشه‌های نمای ساختمان‌ها، اعم از تک ساختمان ها، مجتمع‌ها و راسته‌ها تا کنون هیچ مداخله‌ای نداشته‌ایم.
او ادامه داد: نتیجه این عدم مداخله این شده که متولیان ساخت‌وساز با هر متریال و طراحی اقدام به نماسازی می‌کنند که پیامد آن نماهای وحشتناکی است که در تهران می‌بینیم.
او تصریح کرد: به همین دلیل یکی از اولویت‌های کمیسیون معماری و شهرسازی این بود که در وهله اول در فرآیند سیستمی صدور پروانه جایگاهی را برای بررسی نماهای شهری قرار دهد. 
او تاکید کرد: در مرحله دوم اداره کل معماری ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مجموعه ضوابطی را در سه محور به متولیان ساخت و ساز ارائه داده است.
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا در توضیح این محورها گفت: محور اول، احکام سلبی و نبایدها است که چه کارهایی را نباید انجام بدهیم، مثل استفاده از المان‌های غربی و ضدارزش. 
او اضافه کرد: محور دوم احکام ایجابی و بایدها است. مثلا یکی از عناصر شهرسازی اسلامی و ایرانی، احترام به طبیعت است که می‌توانیم در تراس‌ها و پیش آمدگی‌ها و تورفتگی‌های ساختمان، یک فضای سبز و گلدان ایجاد کنیم که این مصداق معماری اسلامی است؛ زیرا احترام به درخت از احکام اسلام است.
او محور سوم را احکام توصیه‌ای دانست و گفت: یکسری احکام نه باید است و نه نباید و تنها می‌توانیم متولیان ساخت و ساز را به رعایت آنها توصیه کنیم. برای مثال، آجر با آرامشی که به شهر می‌دهد، یک نمای توصیه‌ای است و باید سیاست‌های تشویقی برای کسانی که از آجر در نماسازی استفاده می‌کنند، داشته باشیم.
 عضو شورای شهر گفت: این ضوابط و احکام ایجابی، سلبی و توصیه‌ای تهیه شده و در کمیسیون معماری و شهرسازی نیز بررسی شده است و امیدواریم ظرف یک ماه این ضوابط به متولیان ساخت‌وساز ابلاغ شود.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.