دلايل تشكيل بازار‌سياه در اوراق خريد‌ مسكن

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه وام خرید مسکن 20 درصد هزینه خرید را پوشش می‌دهد، گفت: جهش قیمت اوراق وام مسکن به دلیل وقوع فاصله زمانی بین زمان تصویب افزایش وام مسکن در بانک مرکزی و ابلاغ آن به بانک مسکن به وجود آمد

0 نظر

حسام عقبایی با بیان اینکه فاصله زمانی ایجاد شده بین تصویب وام جدید مسکن در بانک مرکزی و ابلاغ شیوه نامه اجرایی آن به بانک مسکن باعث شد بازار سیاه اوراق وام خريد ایجاد شود، گفت: با توجه به اینکه هر اوراقی در بازار به فروش می‌رود و بلافاصله در اولویت دریافت تسهيلات از طرف بانك مسکن قرار مي‌گيرد لازم بود پیش‌بینی‌ها و تدابير كافي صورت می گرفت تا با جلوگیری از ایجاد فاصله زمانی بین زمان تصویب و زمان ابلاغ پرداخت وام، از بروز بازار سیاه اوراق نیز جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه با ادامه فروش اوراق و پرداخت وام این بازار سیاه به تدریج کمرنگ و سپس حذف می‌شود و قیمت اوراق به حد متعادل خواهد رسید، افزود: با سرعت‌گیری واگذاری اوراق وام مسکن در فرابورس و تسهیل روند پرداخت تسهیلات جدید مسکن فضاسازی‌های منفی موجود از بین می‌رود و از افزایش بیشتر قیمت اوراق هم جلوگیری می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در خصوص تاثیرگذاری سقف جدید وام در معاملات خرید و فروش مسکن خاطرنشان کرد: در حوزه انجام معاملات، وام جدید مسکن در شهرهای کوچک که قیمت مسکن در آنها ارزانتر است و در  واحدهای مسکونی کوچک برای آن دسته از متقاضیانی که از حداقل‌های توان مالی برای خرید مسکن برخوردار هستند، اثر مثبت و كمك‌كننده خواهد داشت.

وی با بیان اینکه این در حالی است که در شهرهای بزرگ به خصوص در کلانشهرها میزان مبلغ جديد وام مسکن عملا اثر مثبت اجرایی تاکنون نداشته است، بیان کرد: با این وجود هم اکنون در شهرهای بزرگ هم شاهد ایجاد جو روانی مثبت و شوک گونه ای هستیم که انگیزه برای ورود به بازار معاملات مسکن را افزایش داده است.

عقبایی با اشاره به اینکه فاصله بین زمان مراجعه و خرید مسکن در شرایط فعلی حداقل 15 تا 20 روز زمان می‌برد، ادامه داد: به این ترتیب هم اکنون شاهد افزایش حجم مراجعات به بنگاه‌های مسکن هستیم و انتظار می‌رود این افزایش حجم مراجعات در نیمه دوم بهمن تبدیل به افزایش حجم معاملات خرید و فروش شود.

وی افزود: هم اکنون عرضه واحدهای مسکونی به بازار فروش مسکن بیش از میزان تقاضا در بازار خرید است و اگر پرداخت این وام ها به میزان درست و با نظارت دقیق همراه باشد آثار تورمی به همراه نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان وام مسکن برای یک واحد 70 مترمربعی معمولی به طور متوسط حداکثر 20 درصد هزینه خرید را پوشش می‌دهد که هر چند نیازمند افزایش است اما در افزایش قدرت خرید مردم هم بی‌تاثیر نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: در حال حاضر مسئولان مسکن و همچنین مدیران سیستم بانکی کشور هم به این نتیجه رسیده‌اند که میزان این وام باید برای کلانشهرها افزایش پیدا کند.


منبع خبر : خبرگزاری مهر

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.