چهل درصد قیمت مسکن حبابی است

رییس اتحادیه کشوری مشاورین املاک گفت : بیش از 40 درصد قیمت مسکن حباب گونه است و جو روانی باعث شده تا قیمت مسکن بیش از ارزش واقعی قیمت گذاری شود

0 نظر

مصطفی قلی خسروی در مورد پیش بینی اش از وضعیت قیمت ها در آینده  تصریح کرد : بی ثباتی در بازار ارز باعث شده تا نتوان پیش بینی درستی  از وضعیت قیمت ها در بخش مسکن داشته باشیم و از زمانی که ثبات ارز به هم ریخت ما دچار یک نوع رکود و تورم انتظاری هستیم .
 
وی افزود : برخی تصور می کنند که این مشاورین املاک  هستند که قیمت ها را افزایش می دهند این در حالیست که  در حال حاضر این مالکین هستند که قیمت ارائه می دهند .
 
خسروی دلیل رکود معاملات در بازار مسکن را افزایش بیش از حد مسکن  دانست و گفت : چنین وضعیتی به نفع هیچ کس نیست اما اگر وضعیت با ثباتی ایجاد شود خریداران با اعتماد بیشتری وارد بازار می شوند.
 
وی اظهار داشت: حدود 80 درصد مصالح ساختمانی ما تولید داخل است و نباید قیمت مسکن را به  افزایش قیمت ارز ربط داد در واقع این افزایش قیمت بیشتر جنبه روانی دارد و فردی که اقدام به فروش می کند به این فکر است که چه چیزی را می تواند جایگزین کند  .
 
وی با تاکید بر اینکه محکوم به ساخت هستیم گفت : برای پاسخ به نیاز مسکن چاره ای جزء ساخت و فعال کردن صنعت اجاره در کنارش نداریم چرا که  اگر طرحهایی چون مسکن مهر ،مسکن ویژه و ساخت و ساز دربافت فرسوده برای تامین مسکن از سوی دولت به اجرا در نمی آمد هم اکنون  در میانه شهر شاهد قیمت مسکن متری 10 میلیون تومان بودیم این در حالیست که ساخت مسکن در قالب این پروژه ها باعث شد تا قیمت ها از یک حدی بالاتر نرود.
 
خسروی افزود : در کشورهای پیشترفته در حال حاضر 70 درصد مردم مستاجر هستند اما در کشور ما این رقم 30 درصد است هر چند خیلی ایده آل هست که همه مالک باشند اما در چنین شرایطی که تقاضا ی مسکن بالاست اگر صنعت اجاره فعال شود می تواند از بخشی از نیازها را پاسخ دهد.
 
به گفته او با توجه به کاهش قدرت خرید مردم  صنعت اجاره باید فعال شود و اگر این صنعت را فعال نکنیم دچار بحران بیشتری می شویم .
 
وی با اشاره به اینکه بیش از  40 درصد قیمت مسکن حباب گونه است گفت : بازار مسکن همواره  در دوره هایی در جو روانی قرار می گیرد مثلا در موضوعاتی مثل قبل از انتخابات ، بعد از انتخابات ،  قبل از عید بعد از عید ، قبل از ماه رمضان و بعداز ماه رمضان  قیمت مسکن تحت تاثیر قرار می گیرد و در حال حاضر نیز موضوع نرخ ارز مطرح است که همه منتظرند ببینند  آینده اش چه می شود .
 
رییس اتحادیه کشوری مشاورین املاک  خاطر نشان کرد : همانطور که ما مسکن مهر را شروع کردیم  دولت می تواند در بخش اجاره نیز طرح هایی را پیاده کند .
 
 به گفته  خسروی در هر محله ای دولت ، سازمان تامین اجتماعی و شهرداری باید با همکاری هم زمین هایی را بخرند و بسازند و اجاره بدهند تا صنعت اجاره فعال بماند .

وی افزود : دولت حتی می تواند  اجاره به شرط تملیک هم پیش بینی کند مثلا 5 سالی را به صورت اجاره بدهند و 5 سال بعد را بفروشند و از آن پول بازهم جاهای دیگر را بسازند و از طرف دیگر قانون مالک و مستاجر هم باید بازبینی شود .
 
عدم اجازه فروش مسکن مهر موقتی است
 
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اصل احترام به مالکیت ها چرا بخشنامه برای عدم امکان معامله مسکن مهر حتی برای خانه های خود مالکی صادر شده است گفت :مالکیت در اسلام و در همه ادیان  محترم است ، در واقع بخشنامه های صادره برای عدم امکان معامله خانه های مهر  فقط یک بخشنامه است و قانون را نقض نمی کند به دلیل اینکه وقتی برای شما حقی ایجاد شد کسی نمی تواند ممانعت از حق بکند .

وی افزود : البته این موضوع در اوایل انقلاب هم وجود داشت که  زمنیهایی را که  واگذار می کردند می گفتند تا 5 سال حق فروش ندارید اما مردم وکالتی خرید و فروش می کردند چون به هر حال ایجاد حق شده است و هیچ کس ممانعت از حق هیچکس نمیتواند  بکند . این خیلی طبیعی است که  وقتی به مردم خانه واگذار می شود در صورت  احتیاج مالی یا حتی تبدیل به احسن آن را بفروشند و حق فروش داشته باشد .
 
به گفته وی ، مسکن مهر 99 ساله مثل موقوفه یا سر قفلی است که  باید رضایت مالک را داشته باشد ما باید مردم را روشن کنیم که اگر هم می خواهید معامله کنید این 99 ساله را دولت باید اجازه اش را بدهد الان دولت اجازه آن را می دهد چون نمی تواند ممانعت از حق بکند  این سخت گیریها برای آن  است که مردم مدتی ساکن شوند تا جلوی بورس بازی و دلال بازی گرفته شود مسلما وقتی این فضا تغییر کند سخت گیری ها از بین می رود.


منبع خبر : جام جم

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.