فروش مسکن‌مهر بدون پایان‌کار

مدیر امور اعتباری بانک‌مسکن: آپارتمان‌های دارای پایان‌کار هیچ‌نیازی به سفته و ضامن ندارند

0 نظر

در چند هفته اخیر شعب بانک‌‌مسکن در برخی مناطقی که واحدهای مسکونی‌مهر در آنجا ساخته شده و به مرحله تحویل به متقاضیان رسیده است، برای انتقال تسهیلات بانکی این واحدها به افراد و صدور دفترچه اقساط برایشان، شرط پرداخت سفته 50 میلیون تومانی را پیش کشیده‌اند طوری که متقاضیان با تعجب نسبت به اینکه ارزش سفته تقریبا معادل قیمت تمام‌شده واحدها است، مدعی شده‌اند: «سفته در دستورالعمل واگذاری مسکن‌مهر دیده نشده است و در متن قراردادی که وزارت راه‌وشهرسازی با ما امضا کرده، اشاره‌ای به تامین سفته معادل ارزش تقریبی واحدها نشده است.»
مدیر امور اعتباری و سرمایه‌گذاری بانک‌مسکن درباره ماجرای اخذ سفته از متقاضیان مسکن‌مهر به گفت: بانک‌مسکن مطابق سیستم بانکداری، موظف است برای ساختمان‌هایی که با تسهیلات بانکی احداث می‌شوند، در پایان عملیات ساخت و تکمیل، نسبت به فروش اقساطی واحدها اقدام کند، به این صورت که وام ساخت را به خریداران واحد منتقل کرده و برای بازپرداخت آن دفترچه اقساط صادر کند. ذبیح اله نعمتی در ادامه تصریح کرد: در پروژه‌های مسکن‌مهر با سه دسته ساختمان روبه‌رو هستیم که متناسب با وضعیت هر کدام، نحوه فروش اقساطی آنها متفاوت است. دسته اول ساختمان‌هایی هستند که دارای پایان‌کار و صورت‌مجلس تفکیکی هستند. برای این واحدها، متقاضی مسکن‌مهر هیچ نیازی به ارائه ضامن و سفته ندارد. دسته دوم ساختمان‌هایی هستند که پایان‌کار دارند، اما صورت‌مجلس تفکیکی ندارند. متقاضیان این واحدها چنانچه سازمان مسکن استان تعهد دهد سه‌ماهه صورت مجلس تفکیکی می‌گیرد، فقط نیاز به ارائه ضامن دارند.
اما دسته سوم آپارتمان‌های مسکن‌مهر ساختمان‌هایی هستند که هنوز پایان‌کار برایشان اخذ نشده است و بانک‌مسکن برای این واحدها چاره‌ای جز گرفتن ضامن و ارائه سفته از طرف خریدار مسکن‌مهر را ندارد. مدیر امور اعتباری بانک‌مسکن درباره مبلغ سفته نیز گفت: ارزش سفته برمبنای 120 درصد اندازه بدهی مشتری محاسبه می‌شود.
با این توضیح بانک‌مسکن مشخص شد واگذاری مسکن‌مهر بدون پایان‌کار منجر به دریافت سفته از متقاضیان شده است.
این مقام مسوول بانک‌مسکن در عین حال درباره نحوه فروش واحدهای مسکونی‌مهر دارای سفته از سوی صاحبانشان نیز گفت: در صورتی که فرد تحویل گیرنده مسکن‌مهر بخواهد واحدش را به فرد دیگری واگذار کند می‌تواند با مراجعه به بانک‌ و ارائه سفته به نام فرد جدید، سفته‌های خود را پس بگیرد.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.