اجرای قانون و نظارت دقیق بر ساخت و سازهای تهران از 15 آذر

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اشکالات شورای شهر تهران بر نحوه نظارت بر ساخت و سازها، از رفع این ایراد قانونی و اعمال نظارت دقیق و جدی از 15 آذرماه جاری خبر داد

0 نظر
سعید عفرانی گفت‌: ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در واقع می‌گوید که اقدامات مهندسی باید بر عرصه ساخت و ساز اعم از طراحی، کنترل و نظارت بر ساخت و ساز از مجرای سازمان نظام مهندسی عبور کند.
وی در پاسخ به این سوال که مگر ماده 33 قانون نظام مهندسی اجرا نمی‌شود، تأکید کرد: اشکالهایی از سوی شورای شهر بر اجرایی نشدن مناسب ماده 33 قانون نظام مهندسی در تهران گرفته شده بود که خوشبختانه رفع شد و امید است با اجرای دقیق این کنترل و نظارت بر ساخت و ساز از 15 آذرماه جاری دیگر شاهد هیچ‌گونه تخلفی در این عرضه نباشیم.
غفرانی ادامه داد: اینکه به طور مشخص از سوی شورای شهر اعلام شود تخلفات یا اشکالات در کدام نقاط تهران رخ داده،اعلام نشده است و تمام گزارش‌های شورای شهر کلی بوده است.
 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اضافه کرد: برای اجرای دقیق ماده 33 قانون نظام مهندسی با شهرداری و شورای شهر جلسات هماهنگی بسیاری تشکیل شده است.
وی به نبود ضمانت اجرایی قانون و مقررات ملی ساختمان اشاره و آن را یکی دیگر از چالش‌های بخش مسکن معرفی کرد و گفت: این ضمانت اجرایی را باید دولت ایجاد کند،چرا که این قانون تصویب و ابلاغ شده است پس ایجاد ضمانت اجرایی بر عهده دولت است.
 غفرانی ادامه داد: مقررات ملی ساختمان بسیار خوب تنظیم و تدوین شده است، اما متأسفانه نبود ضمانت اجرایی باعث شده تا در بخش مسکن همواره شاهد تخلفات باشیم.
 رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه زمانی که اجرای قانون الزام آور شد باید ضمانت اجرایی نیز در کنار آن قرار گیرد ادامه داد: مقررات ملی ساختمان نیز این گونه است که الزام در آن وجود دارد اما ضمانت اجرایی ندارد و زمانی هم که ابزار ضمانت در قانون وجود نداشته هیچ‌کس از قوانین تبعیت نمی‌کند.
 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،با اجرای آیین نامه ماده 33 قانون نظام مهندسی و شیوه نامه های اجرایی آن، موضوعاتی چون شناسنامه فنی ساختمان، مجریان ذی صلاح، نظارت مستمر بر ساخت و سازهای شهری و... اجرایی شده و نقش مؤثری در کیفی شدن ساخت وسازها خواهد داشت.
 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال 1374 و آیین نامه اجرایی آن در سال 1375 به تصویب رسید، اما پس از گذشت 9 سال از تاریخ تصویب این قانون، آیین نامه اجرایی ماده 33 در تیرماه 1383 به تصویب هیأت وزیران رسید.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.