جزئیات سود و زیان مشارکت در ساخت

با افزایش تعداد فراخوان‌های منتشر شده در برخی روزنامه‌های کثیر الانتشار از سوی شرکت‌های ساختمانی و اعلام آمادگی آنان برای خرید زمین یا مشارکت با مالکان برای ساخت واحدهای مسکونی، انبوه‌سازان از افزایش تمایل برای فعالیت در عملیات اجرایی پروژه‌های مشارکتی و کاهش سرمایه‌گذاری برای خرید زمین خبر می‌دهند

0 نظر
اگرچه برخی سازنده‌ها، مشکلاتی همچون در دسترس نبودن زمین مورد نیاز برای ساخت و ساز به خصوص در کلانشهر تهران را عامل اصلی استقبال بی‌سابقه انبوه‌سازان از فعالیت‌های مشارکتی می‌دانند، اما ريیس کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به گستردگی بافت فرسوده در کلانشهرهایی همچون تهران، در اختیار نبودن سرمایه مورد نیاز برای ساخت‌و‌ساز یا تمایل انبوه‌سازان به افزایش فعالیت‌های اجرایی را مهم‌ترین علل این امر عنوان می‌کند.
ایرج رهبر با اشاره به فشارهای اخیر دولت بر مالکان املاک فرسوده برای بازسازی ملک خود به «دنیای اقتصاد» گفت: علاوه بر انبوه‌سازان، تمایل مالکان نیز برای مشارکت با سازندگان بیشتر شده که این علاقه دو طرفه، رونق در بازار مشارکتی ساخت‌و‌ساز رابه همراه داشته است.
وی افزود: این امر بیشتر ناشی از ناتوانی مالکان برای نوسازی ملک فرسوده و استقبال انبوه‌سازان از افزایش زیربنای ساخت است.
رهبر با اشاره به مزایا و معایب فعالیت مشارکتی تصریح کرد: اگرچه ساخت‌و‌‌‌ساز در قالب مشارکت با مالکان از برخی مزایا همچون افزایش زیربنای ساخت برای انبوه سازان برخوردار است، اما برخی مشکلات حقوقی و مشاجره‌های احتمالی که در حین کار به وجود می‌آید، از معایب این نوع فعالیت محسوب می‌شود.
رهبر خاطرنشان کرد: همچنین در فعالیت‌های مشارکتی سود انبوه‌ساز کم‌تر است و سازنده از بهره‌هایی که در اثر افزایش ارزش افزوده زمین به وی تعلق می‌گیرد بی نصیب است.
ريیس کانون سراسری انبوه سازان یادآور شد: در صورتی که عقد قرارداد مشارکت براساس ضوابط و معیارهای درست صورت پذیرد، این نوع فعالیت‌ها با مشکل خاصی مواجه نمی‌شود.
وی گفت: افزایش تمایل برای انجام فعالیت‌های مشارکتی به بازار کنونی ساخت و ساز ارتباط چندانی ندارد و این فعالیت‌ها در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.