مبادله عوارض ساخت به جای تراکم‌فروشی

پس از آنکه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران «خرید و فروش تراکم» را ممنوع اعلام کرد، برای پرداخت مطالبه میلیاردی پیمانکاران شهرداری، فیش عوارض ساخت در اختیار آنها قرار داده می‌شود تا پیمانکاران با فروش آن به سازنده‌ها، طلب خود را وصول کنند

0 نظر
یکی از مهندسین مشاور که به نوعی طلبکار شهرداری نیز محسوب می‌شد در رابطه با وضعیت فعلی خرید و فروش فیش عوارض گفت: تا 7 ماه گذشته به نوعی خرید و فروش تراکم در بازار آزاد رایج بود، اما الان هیچ خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد، بلکه تنها یک شرکت وابسته به شهرداری در ازای طلب پیمانکاران فیش عوارض به آنها پرداخت می‌کند.
او در توضیح روند‌ این خرید و فروش گفت: ‌این شرکت در ازای فیش عوارضی که به پیمانکاران ارائه می‌کند 10 درصد به آنها تخفیف می‌دهد.
طلب پیمانکاران را تهاتر می‌کنیم
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: در سیستم مدیریت جدید معاونت شهرداری هیچ‌گونه خرید و فروش تراکم فیزیکی و ساختمانی صورت نمی‌گیرد. هیربد معصومی ‌در توضیح‌ این موضوع اظهار کرد: از سال 85 به بعد موضوع فروش تراکم در حوزه شهرداری تهران منتفی است و آنچه در بازار آزاد رخ می‌دهد به معنی تراکم فیزیکی و ساختمانی نیست بلکه «عددی» است.
او در ادامه افزود:‌ این «عدد» به‌این معنی است که اگر کسی فرضا 100 میلیون تومان از شهرداری بابت خدماتی که ارائه کرده، طلب دارد در ازای بخشی از آن مثلا 50 میلیون تومان ممکن است فیش عوارض دریافت کند که این یعنی دقیقا انجام تهاتر برای تسویه حساب معنا دارد.
او تصریح کرد: اگر در سیستم مدیریت شهری جدید بنا باشد خرید و فروش تراکمی ‌صورت بگیرد باید براساس مصوبه کمیسیون ماده پنج و بر مبنای طرح تفصیلی جدید باشد.
جهان کوثر یک کارگزار است
معصومی‌در ادامه به فعالیت شرکت «جهان کوثر» وابسته به شهرداری و زیر مجموعه سازمان املاک و مستغلات برای جلوگیری از فعالیت دلالان اشاره کرد و گفت:‌ این شرکت در واقع کارگزار بازار در حوزه تراکم است و براساس طلب‌هایی که پیمانکاران از شهرداری دارند با آنها «تسویه حساب ریالی» می‌کند، اما هیچ‌گونه پروانه‌ای به آنها نمی‌دهد.
معصومی ‌پیش از‌این نیز اعلام کرده بود در شهرداری تهران به هیچ عنوان فروش تراکم صورت نمی‌گیرد، بلکه تراکم روی پلاک خانه‌ها داده می‌شود تا همانند پول ‌بی‌پشتوانه عمل نکند.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.