بررسى عوامل رکود در بازار مسکن

اگر تقاضا براى خريد زياد شود، بازار مسکن کمى رونق مى گيرد و قيمت هم به همان نسبت بالا مى رود، اما متاسفانه درحال حاضر رونقى که بايد در خريد و فروش باشد وجود ندارد که اين موضوع تحت تاثير مسکن مهر است

0 نظر
ايرج رهبر - رئيس کانون سراسرى انبوه سازان -  گفت :  اگر در توليد مسکن مهر خدشه اى وارد شود يا دچار وقفه شود، تلنگرى بر بازارمسکن وارد خواهد شد و جهشى خواهيم داشت.رئيس کانون سراسرى انبوه سازان خاطر نشان کرد:  در حال پيش بينى طرح هاى ديگرى براى مسکن اقشار بالاى دهک هاى پنج هستيم؛ يعنى کسانى که توانمندى شان بيشتر از افرادى است که مسکن مهر به آن ها تعلق مى گيرد. اين طرح ها که خود مالکى نام دارد، بايد در نيمه دوم سال ۱۳۹۰ به تصويب وزير راه و شهرسازى برسد تا اجرايى شود.رهبر همچنين با اشاره به بخش نامه هايى که درباره اجاره بها صادر شده بود، اظهار کرد: با فشارهاى فيزيکى و مقطعى موافق نيستم. بايد اساس کار درست شود و در اين صورت خود به خود مسئله اجاره بها حل مى شود.
رهبر درباره راهکارهايش در اين زمينه تصريح کرد: اساس کار اين است که توليد مسکن بالا برود. هر چه عرضه را به صورت اجاره اى و يا خريدى زياد کرده و به تقاضا نزديک کنيم، خود به خود بازار نيز متعادل مى شود.
وى در پايان با اشاره به بخش نامه هايى که دولت براى اجاره بها صادرکرده بود، اظهارکرد: با فشار هيچ کارى درست نمى شود. متاسفانه ما نه نيروى کنترل کننده داريم و نه نيروى نظارت کننده، بنابراين مدت کوتاهى دوام مى آوريم و پس از چند ماه بازار اجاره به حالت سابق خود بازمى گرد
 آغاز پرداخت وام ۱۰۰ ميليون تومانى ساخت مسکن اقشار مرفه
ايرج رهبردرباره ارائه تسهيلات ۵۰ ميليون تومانى و ۱۰۰ ميليون تومانى ساخت مسکن به انبوه سازان گفت: اين تسهيلات در قالب عقود مشارکتى و با نرخ سود واقعى محاسبه مى شود و پس از ساخت يک واحد به خريدار انتقال مى يابد.وى با اشاره به اينکه اين تسهيلات به دنبال تفاهم نامه انبوه سازان با بانک مسکن در خردادماه ارائه مى شود، بيان کرد: تسهيلات ساخت مسکن به تمامى انبوه سازانى که عضو اين کانون هستند و رتبه بندى شده اند تعلق مى گيرد. رئيس کانون سراسرى انبوه سازان با تاکيد براينکه اين تسهيلات براى دهک هاى نسبتا بالاى جامعه است، افزود: هرجا که زمين مناسبى وجود داشته باشد از اين تسهيلات براى ساخت و ساز استفاده مى شود که عمدتا افرادى با درآمد بالاتر را شامل مى شود.رهبر از ابراز تمايل بانک ملى براى انعقاد چنين تفاهم نامه اى با انبوه سازان خبر داد و گفت: سود اين تسهيلات بطور واقعى محاسبه مى شود اما از ۲۰درصد بيشتر نخواهد بود همچنين براساس اين تفاهم نامه انبوه سازان حساب هاى مالى خود را به بانک مسکن منتقل مى کنند که در قبال آن امتياز دريافت تسهيلات از بانک دريافت مى شود.وى با بيان اينکه اين طرح پس از انجام اقدامات لازم در ۶ ماهه دوم امسال اجرايى مى شود، اظهارداشت: در اين طرح وزارت راه و شهرسازى دخالتى نداشته است و تمامى امور از سوى انبوه سازان انجام گرفته است.وى پيش از اين از اجرايى شدن طرح خانه هاى لوکس و گران قيمت در ۶ ماهه دوم سال خبرداده بود. براين اساس افرادى که درآمد نسبتا بالايى دارند مى توانند با خريد اين واحدها علاوه بر دريافت وام مسکن با نرخ بالاتر، مسکنى مناسب داشته باشند.تاکنون انبوه سازان تنها براى ساخت مسکن مهر از بانک مسکن، تسهيلات دريافت مى کردند بنابراين اين تسهيلات با کارمزد ۴ درصد و بدون سود فقط در اختيار دهک هاى پايين جامعه قرار مى گرفت اما از اين پس ديگر اقشار جامعه هم مى توانند از تسهيلات ساخت مسکن با سود هاى واقعى بهره بگيرند.

منبع خبر : ابرار اقتصادی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.