جایگزین رونمایی در طرح‌تفصیلی تهران

نقشه حاوی مقررات جدید ساخت‌وساز که در قالب «طرح‌تفصیلی» برای شهر تهران تدارک دیده شده از آنجا که ظرفیت بالایی نسبت به وضع موجود پایتخت دارد، مقرر شده به صورت تدریجی مبنای صدور مجوزهای ساختمانی قرار بگیرد تا به تدریج شرایط «تغییر» در تهران فراهم شود

0 نظر

رییس شورای‌شهر تهران درباره آخرین تصمیم گرفته شده برای طرح تفصیلی تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: رونمایی و اجرای ناگهانی این طرح منتفی است و به جای آن، طرح در چندین مرحله و هر مرحله در چند منطقه آماده اجرا می‌شود.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» پیش‌تر با به تاخیر افتادن مراسم رونمایی از طرح‌تفصیلی شایعاتی در بازار مسکن تهران مبنی بر «لغو رونمایی به دلیل آثار محتوای طرح روی قیمت مسکن» مطرح شد، اما مهدی چمران رییس شورای‌شهر ضمن رد چنین شایعاتی، طرح تفصیلی را باعث گشایش در اقتصاد شهر و آن را به نفع ساخت‌وساز دانست.
رییس شورای شهر تهران از منتفی شدن رونمایی طرح تفصیلی تهران و اجرایی شدن آن بدون ابلاغ رسمی‌خبر داد.
چمران درخصوص پیگیری‌های شورای شهر در خصوص زمان دقیق رونمایی طرح تفصیلی گفت: طرح تفصیلی نیازی به رونمایی ندارد، چون طرح تفصیلی به تدریج در برخی از مناطق پایتخت در حال اجرا است و به همین طریق به تدریج جلو می‌رود و در همه مناطق اجرایی می‌شود. چمران در ادامه افزود: به عقیده ما رونمایی طرح تفصیلی کاری تشریفاتی بود. شاید مسوولان شهرداری تهران هم چنین احساسی را داشتند.
او در پاسخ به این سوال که اگر طرح در حال اجرا شدن است پس جریان اصلاح قوانین و اضافه شدن احکام جدید به طرح در کمیسیون ماده پنج چه می‌شود؟ اظهار کرد: تصویب طرح در یک مرحله در کمیسیون امکان‌پذیر نیست.بنابراین طرح به تدریج و به صورت منطقه‌ به منطقه در کمیسیون ماده پنج تصویب می‌شود و بیرون می‌آید.
چمران در خصوص زمان و نحوه اجرایی شدن این طرح در تمامی‌مناطق شهر افزود: طرح به تدریج در برخی از مناطق شهر همین حالا هم در حال اجرا است، اما هنوز به صورت کامل اجرا نمی‌شود چون دستورالعمل‌ها تاکنون کامل نشده است و باید با هم اجرا شود، اما در جایی که نیاز به طرح تفصیلی باشد آن را به کار می‌برند.
رییس شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا این نحوه اجرا امکان سو استفاده از طرح را در برخی از مناطق ممکن نمی‌سازد؟ عنوان کرد: زیاد فرقی نمی‌کند.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تاثیرات اجرایی طرح بر بازار مسکن گفت: مسلما تاثیرات آن مثبت خواهد بود. چون ظرفیت‌های زیادی را ایجاد می‌کند. تا پیش از این اعلام می‌کردند مثلا از این خیابان به بالا این‌قدر ظرفیت داریم اما الان این‌طور نیست.
او اضافه کرد: الان در هر منطقه ظرفیت‌هایی را ایجاد و اعلام می‌کنند که سرمایه‌گذار می‌تواند بسته به چینش مجوزها در محله‌های یک منطقه، بهترین آن را برای خود انتخاب کند. بنابراین باید گفت این طرح به نفع ساخت و ساز و اقتصاد شهری و به نفع عموم مردم است. پس نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه گشایش بیشتری هم ایجاد می‌کند. او درباره مقاومت‌هایی که در برابر رونمایی شدن این طرح در بدنه شهرداری صورت می‌گیرد نیز گفت: در حال حاضر مقاومتی دیده نمی‌شود.
او در پایان درباره سرانجام رونمایی طرح گفت: رونمایی در حال حاضر منتفی است چون ما در این خصوص ضرورتی نمی‌بینیم. ما در نظر داریم که به جای رونمایی جلسات توجیهی علمی‌گذاشته شود.
اجرا بعد از ابلاغ کامل
در همین حال حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه عمران شورای شهر نیز در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» رونمایی طرح تفصیلی را رد کرد و گفت: ظاهرا این طرح رونمایی نمی‌شود. او در پاسخ به این سوال که آیا رونمایی نشدن طرح به معنی اجرایی نشدن آن نیز است یا خیر؟ اظهار کرد: هنوز این طرح ابلاغ و اجرایی نشده و امیدواریم به زودی اجرایی شود.
شکیب در ادامه گفت: اجرایی شدن طرح تفصیلی باید رسما ابلاغ شود. اما متاسفانه هنوز به دلایل متعدد، البته بهتر است بگوییم به بهانه‌های متعدد مرتبا عقب می‌افتد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این نحوه اجرا، بدون ابلاغ رسمی‌طرح منجر به ایجاد سو استفاده نخواهد شد؟ اظهار کرد: قطعا همین‌طور است. در برخی از مناطق سلیقه‌ای عمل می‌شود، اما باید سریع‌تر ابلاغ شود تا مشکلات این‌چنینی برطرف شود.
وی درباره دلیل اصلی مقاومت‌ها در برابر ابلاغ این طرح و تاثیر احتمالی آن بر روی بازار مسکن گفت: من فکر نمی‌کنم بر روی بازار مسکن تاثیرگذار باشد. مخالفت اصلی ممکن است از آن جهت باشد که بدون این طرح مدیران شهرداری راحت‌تر به طریق دلخواه می‌توانند تصمیم بگیرند.
شکیب در خصوص روند تصویب قوانین جدید طرح در کمیسیون ماده پنج عنوان کرد: روند تصویب کمیسیون بسیار کند است. شورا به صورت مکرر تذکر می‌دهد تا مشکل برطرف شود و طرح به مرحله اجرایی برسد.
مقاومت در برابر تغییر طبیعی است
در همین راستا حسن بیادی عضو دیگر شورای شهر در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» در مورد اجرایی شدن طرح تفصیلی در برخی از مناطق تهران بدون ابلاغ رسمی‌گفت: به نظر من اشکالی ندارد چرا که برای این طرح زحمات بسیاری کشیده شده است.
او ادامه داد: دلیل اصلی مقاومت تغییرات احتمالی است. البته مقاومت در برابر تغییر همیشه طبیعی است. او تصریح کرد: طرح تفصیلی تغییر زیادی در بازار مسکن ایجاد نمی‌کند، چرا که به همان میزان که در برخی از مناطق ساخت‌وساز کاهش می‌یابد در برخی از مناطق شهر نیز ساخت و ساز زیاد می‌شود.

چشم‌انداز قیمت مسکن در تهران
دلایل اصلی مخالفت یا مقاومت با رونمایی طرح تفصیلی تهران چیست؟ آیا تاثیرات احتمالی رونمایی و اجرایی شدن طرح بر بازار مسکن مانع اصلی بر سر راه آن است؟
کمال اطهاری کارشناس ارشد بخش مسکن و مدیریت شهری در این خصوص به «دنیای اقتصاد» گفت: تا پیش از ارائه این طرح سازندگان در زمان ساخت و ساز روند بسیار آسانی را می‌پیمودند و همین امر زمینه بسیاری از رانت جویی‌ها را در تهران به وجود می‌آورد، اما براساس طرح تفصیلی جلوی بسیاری از بی‌قانونی‌ها گرفته می‌شود و به نوعی جلوی رشد بیش از حد جمعیت در برخی از مناطق شهر تهران که به حد اشباع رسیده است، گرفته می‌شود. او ادامه داد: اگر به جای بهره‌برداری از روند گذشته به اجرای درست طرح تفصیلی وفادار بمانند، روند رانت جویی و سودآوری آسان گذشته متوقف خواهد شد. او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اجرای طرح تفصیلی ممکن است باعث افزایش قیمت مسکن شود یا خیر؟ اظهار کرد: من فکر نمی‌کنم این اتفاق در کوتاه‌مدت روی دهد. از سوی دیگر، به بهانه آنکه افزایش قیمتی در بخش مسکن ممکن است اتفاق بیفتد نمی‌توان هم محیط زیست و هم رقابتی شدن شهر تهران را قربانی کرد. ادعاهایی از این قبیل خواسته یا ناخواسته قربانی کردن توسعه پایدار شهر تهران به پای بخش بیمار مسکن خواهد بود.
او افزود: از سوی دیگر اگر احتمال افزایش قیمت مسکن درست باشد در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتد، چون تعداد زیادی خانه خالی در شهر وجود دارد که به نوعی جلوی افزایش قیمت در کوتاه مدت را خواهد گرفت.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.