املاک مسکونی هولوگرام می‌گیرند

دفاتر ثبت اسناد و املاک از هفته گذشته صدور سند دفترچه‌ای برای نقل و انتقالات ملکی را کنار گذاشته و سند جدیدی تحت عنوان «تک‌برگ» برای ثبت محضری مالکیت تنظیم می‌کنند که اگرچه هزینه آن دو برابر سند قدیمی است، اما 5 ویژگی برتر دارد که مانع جعل یا تحویل واحد مسکونی بدون سند به مشتری می‌شود

0 نظر

سند تک‌برگ بدون نیاز به تحریر دستی، به صورت رایانه‌ای تنظیم می‌شود؛ طوری که در آن مالکیت واحد مسکونی برای مالک با «هولوگرام» دایره‌ای شکل که به عنوان امضا سردفتر روی سند حک می‌شود، قابل احراز است به این ترتیب بعد از هر بار خرید و فروش واحد مسکونی چنانچه دو طرف معامله به جای اکتفا به مبایعه‌نامه، به محضر مراجعه و سند تک‌برگ دریافت کنند، خریدار مالک قطعی محسوب می‌شود و هر نوع سندی که پیش از این برای ملک معامله‌شده صادر شده باشد، غیر قابل ارزش خواهد بود.
در شیوه جدید صدور سند ملکی، تنظیم یک سند مادر برای مجموعه‌ای از واحدهای مسکونی که پیش از این انجام می‌شد، ممنوع شده است و سازنده یا مالک ساختمان باید بعد از تنظیم صورت مجلس تفکیکی، از ابتدا برای هر واحد یا قطعه جداگانه، یک سند مجزای تک‌برگ تهیه کند که این شیوه نیز مانع سرگردانی خریدار از بابت فاقد سند بودن ملک می‌شود و در نهایت مانع افزایش املاک بدون سند در بازار خواهد شد.
ویژگی دیگر سند تک‌برگ چاپ نقشه جغرافیایی ملک در سند است که علاوه بر کروکی و آدرس، امکان شناسایی محدوده جغرافیایی ملک از روی نقشه فراهم می‌شود.
همچنین در سند تک‌برگ فقط امکان چاپ و نوشتن یک مالک وجود دارد و بعد از هر بار نقل و انتقال، همچون سند خودرو، یک سند جدید برای مالک جدید تنظیم و صادر می‌شود.
معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد واملاک کشور درباره جزئیات سند تک‌برگ به «دنیای‌اقتصاد» گفت: اولین و مهم‌ترین مزیت سند تک‌برگ در قیاس با سند سنتی چاپی بودن آن است که همین مساله باعث می‌شود که از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری شود.
محمد حسن بکائیان اظهار کرد: در اسناد تک برگ مختصات جهانی موقعیت ملک قید و نقشه کاداستر ملک در سند ترسیم
می‌شود.
به گفته معاون سازمان ثبت پیشتر در اسناد سنتی دفترچه‌ای شکل، حدود مشخصات ملک به صورت توصیفی مکتوب می‌شد. ‌این درحالی است که در سندهای تک‌برگ‌این حدود به صورت رقومی ذکر می شود.
بکائیان نصب هولوگرام امنیتی برروی اسناد تک‌برگ را از دیگر مزایای مهم آن برشمرد و خاطرنشان کرد: همزمان با صدور سند تک برگ برای املاک، تعارض بین انطباق حقوقی پلاک‌ها با نقشه‌های هوایی از بین می‌رود و با توجه به‌اینکه اطلاعات ملک در بانک اطلاعات جامع املاک کاداستر ذخیره می‌شود، قابلیت لازم برای جست‌وجوی موقعیت ملک ‌ایجاد می‌شود.
به گفته وی، با هر انتقال سند، یک سند جدید به نام مالک جدید صادرو در متن سند قید خواهد شد که نتیجه آن جلوگیری از الحاق و افزودن توضیحات به سند
خواهد بود.
وی تاکید کرد: سند قدیمی املاک فاقد شماره کد ملی مالک ونیز کدپستی بود و از همه مهم‌تر دستی تنظیم می‌شدند که ‌این امر باعث می‌شد راه جعل سند باز باشد، اما در اسناد تک برگ‌این مشکل رفع شده است.
معاون امور املاک سازمان ثبت تاکید کرد: در اسناد تک برگ به ازای هر سند تفکیکی یک سند ملکی صادر خواهد شد، اما در گذشته ‌این رویه حاکم نبود. به طوری که به عنوان مثال برای یک صورت مجلس تفکیکی صد قطعه‌ای یک سند اولیه صادر می‌شد و سپس به مرور زمان برای هر یک از قطعه‌ها سند جداگانه‌ای صادر می‌شد.
وی اظهار کرد: از جمله معضلات صدور یک سند اولیه برای قطعات مختلف ‌این بود که گاهی حدود سند به درستی و کامل نگارش نمی‌شد؛ اما با صدور سند مالکیت برای هر قطعه، دیگر چنین مشکلی ‌ایجاد نخواهد شد.
کاهش زمان صدور سند
معاون امور املاک سازمان ثبت اسناد همچنین از کاهش زمان صدور اسناد تک برگ در مقایسه با اسناد دفترچه‌ای خبرداد و گفت: زمان صدور اسناد تک برگ تقریبا یک روز است‌. این درحالی است که با درنظر گرفتن ‌اینکه زمان صدور اسناد دفترچه‌ای 7 روز بوده است می توان به‌این نتیجه رسید که سرعت صدور اسناد تک برگ مالکیت 7 برابر شده است.
به گفته بکائیان تاپایان سال جاری تمامی اسناد مالکیت دفترچه‌ای به تک‌برگ مبدل خواهد شد که ‌این امر از طریق یک فراخوانی عمومی محقق خواهد شد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر تمامی واحدهای نوساز و درحال تفکیک مشمول ‌این نوع اسناد خواهند شد.
بکائیان با اشاره به ‌اینکه اسناد تک برگ مالکیت دارای یک هولوگرام امنیتی در قسمت پشت صفحه سند هستند، گفت: ‌این هولوگرام امنیتی در محل امضای رییس ثبت اسناد نصب می شود که باتوجه به ‌این مساله جعل‌این نوع هولوگرام‌ها غیرممکن است.
به گفته معاون امور املاک سازمان ثبت هولوگرام مذکور از لحاظ شکل ظاهری دایره‌ای است.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.