رشد منفی مسکن‌سازی پس از دو سال به پایان آمد

ساخت‌وساز در شهر تهران از سراشیبی رکود به طور کامل خارج شده، اما برای رسیدن به رکورد رونق سال86 هنوز فاصله دارد؛ بر اساس تازه‌ترین آمار دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری، سال گذشته ساخت 127 هزار و 508 واحد مسکونی در شهر تهران آغاز شد که در مقایسه با سال قبل از آن 42 درصد رشد داشته است

0 نظر

حجم ساخت‌وساز در شهر تهران بعد از افت در دو سال پیاپی، سرانجام در سال89 رشد مثبت و قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد، اما در حالی که انبوه‌سازان «پارسال» را مطلوب و در عین حال بی‌سابقه عنوان می‌کنند، آمارها نشان می‌دهد بازار ساخت‌وساز در پایتخت هنوز تا رکورد سال86 – سال اوج رونق مسکن- فاصله دارد که به احتمال زیاد در سال جاری این فاصله برطرف خواهد شد.
جدیدترین گزارش دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران که در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفته حاکی است: «طی 12 ماه سال89 تعداد 127 هزار و 508 واحد مسکونی در پایتخت ساخته شده که این حجم نسبت به سال قبل از آن 42درصد رشد کرده است. این در حالی است که ساخت‌وساز مسکونی در تهران طی سال‌های 87 و 88 به ترتیب 14- درصد و 43- درصد رشد کرده بود.»
به گزارش دنیای‌اقتصاد، در سال86 که قیمت مسکن به شکل خیره‌کننده بالا رفت و سود در بازار مسکن نجومی شده بود، عملکرد سرمایه‌گذاران ساختمانی و انبوه‌سازان در تهران، بی‌سابقه‌ افزایش پیدا کرد؛ طوری که تعداد واحدهای مسکونی که کلنگ آنها در سال86 زمین زده شد از مرز 180 هزار واحد مسکونی تجاوز و 71 درصد نسبت به سال قبل از آن رشد کرد. در آن سال (86) میزان تقاضای سالانه مسکن در تهران کمتر از 100 هزار واحد تخمین زده می‌شد.
به این ترتیب به‌رغم صعودی شدن آمار ساخت مسکن در تهران طی سال89، عملکرد انبوه‌سازی حدود 50 هزار واحد کمتر از سال 86 بوده است که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری این کمبود جبران شود.
در سال 89 چنانچه رفتار انبوه‌سازان شهر تهران به صورت فصلی مورد ارزیابی قرار بگیرد، نرخ رشد ساخت‌وساز در مقاطعی از سال تا مرز دو برابر مدت مشابه سال 88 افزایش پیدا کرد؛ طوری که در 5 ماه اول پارسال تعداد واحدهایی که برای ساخت آنها پروانه ساختمانی صادر شد 75 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش پیدا کرد و همچنین در نیمه اول پارسال نیز معدل ساخت‌وساز در تهران 85 درصد رشد کرد.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، بیشترین حجم فعالیت ساختمانی در تهران طی سال گذشته مربوط به ماه اسفند بوده؛ طوری که در این ماه تعداد واحدهای ساخته‌شده دو برابر ماه‌های دیگر بوده است. پارسال ماهانه برای حدود 10 هزار واحد مسکونی مجوز ساخت در تهران صادر شده که این رقم در آخرین ماه سال، به 22 هزار واحد مسکونی رسید.براساس این گزارش، در سال گذشته 17 درصد کل مجوزهای ساختمانی صادر شده در تهران، مربوط به بافت‌های فرسوده بوده؛ طوری که از 127 هزار واحد مسکونی جدید، نزدیک به 23 هزار واحد مسکونی در محله‌های فرسوده در قالب نوسازی ساخته شد. میزان نفوذ سازنده‌ها به بافت‌فرسوده تهران در مقایسه با سال‌های قبل مناسب و همراه با رشد ارزیابی شده است و این رقم قرار است برای امسال به 50هزار واحد برسد.در حال حاضر کارشناسان مسکن پیش‌بینی می‌کنند با توجه به اجرای قریب‌الوقوع طرح تفصیلی تهران و همچنین به دلیل اینکه امسال دومین سال رونق مسکن محسوب می‌شود، میزان ساخت‌وسازها در سال جاری شدت بیشتری نسبت به سال89 بگیرد. گزارش دنیای‌اقتصاد از جزئیات گزارشی که دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی شهرداری تهران منتشر کرده حاکی است طی 12 ماه سال گذشته در مجموع 18 هزار و 300 پروانه ساختمانی در پایتخت صادر شده است که با این پروانه‌ها، کلنگ ساخت 127 هزار واحد مسکونی زمین زده شد. سال گذشته از کل پروانه‌های صادره 4555 پروانه مربوط به بافت‌های فرسوده بوده است.
در سال‌های 86، 87 و 88 نیز به ترتیب 183 هزار و 210 واحد، 157 هزار و 561 واحد و 89 هزار و 280 واحد مسکونی در تهران ساخته شده است.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.