اوضاع قیمت‌ها در بازار مسکن

آمارهای رسمی، بازار معاملات املاک مسکونی طی سال 89 را قابل قبول برای دو طرف – خریدار و فروشنده - توصیف کرده است. سال گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران حدود 9/9 درصد – کمتر از نرخ تورم - رشد کرد که باعث شد حجم معاملات ملک در طول سال 33‌ درصد نسبت به سال88 افزایش پیدا کند که حاکی از رونق نسبی غیرتورمی در این بازار است

0 نظر
بازار مسکن در سال89 چنانچه از روی آمارهای مربوط به قیمت و حجم معاملات، مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرد، مشخص میشود وضعیت برای خریدار و تا حدودی برای فروشنده ملک، رضایت‌بخش شده است. گزارش مقدماتی از نتایج بررسی مبایعه‌نامه‌های ملکی مربوط به سال 89 نشان میدهد سال گذشته در بازار مسکن اگر چه نوعی «خزش‌ قیمت» اتفاق افتاد اما نرخ رشد قیمت مسکن به رغم افزایش قابل توجه معاملات، نتوانست به سطح نرخ تورم برسد.
گزارش «دنیایاقتصاد» از جزئیات رهگیری معاملات املاک مسکونی در تهران حاکی است: طی سال 89 هر مترمربع آپارتمان مسکونی در پایتخت به طور متوسط یک میلیون و 688 هزار تومان معامله شد که در مقایسه با سال 88 رقمی معادل 9/9 درصد رشد داشته است. به این ترتیب ارزش معاملاتی مسکن در تهران طی سال گذشته حدود 5/2 درصد کمتر از تورم عمومی -4/12 درصد- افزایش یافت.
متوسط قیمت مسکن در تهران در سال‌88 حدود یک میلیون و 535 هزار تومان بود که نسبت به سال87 کاهش 17 درصدی را تجربه کرد.
به گزارش دنیایاقتصاد، رشد آهسته قیمت مسکن در تهران طی سال گذشته همزمان شد با رونق معاملات، به طوری که در سال89، حجم خرید و فروش واحد مسکونی در پایتخت رکورد بیسابقه‌ای را به ثبت رساند.
آمارهای مربوط به تعداد مبایعه‌نامه‌های تنظیم‌شده در بنگاه‌های مسکن شهر تهران نشان میدهد در سال89 بیش از 142 هزار فقره معامله واحد مسکونی در شهر تهران انجام شد که این حجم خرید و فروش در مقایسه با سال قبل از آن 33 درصد رشد را نشان میدهد. در سال88 در شهر تهران 107 هزار و 261 فقره قرارداد خرید واحد مسکونی تنظیم شد که این حجم، در مقایسه با سال قبل از آن، نزدیک به 10 درصد افزایش پیدا کرده بود. براساس این گزارش، حجم معاملات مسکن در شهر تهران طی نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه اول فقط 7 درصد رشد کرد که این رشد خفیف بازار مسکن، در پایین‌آمدن شیب رشد قیمت در طول سال 89 تا حدودی موثر واقع شد. متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران از متوسط یک میلیون و 500 هزار تومان در سال 88 به رقم یک میلیون و 600 هزار تومان در بهار سال گذشته رسید، این نرخ در تابستان نیز رشد کرد و این بار به سطح یک میلیون و 700 هزار تومان نزدیک شد، اما در پاییز نوسان خیلی جزئی پیدا کرد و در نهایت در فصل زمستان در سطح یک میلیون و 740 هزار تومان تثبیت شد. کارشناسان بازار مسکن در تحلیل اوضاع سال گذشته این بازار در تهران، عنوان میکنند: رشد قیمت مسکن در حد نزدیک به نرخ تورم، انتظار طبیعی از واکنش بازار طی سال 89 بود که وقوع آن از همان ابتدای سال توانست باعث رونق در خرید و فروش آپارتمان در پایتخت شود.
همچنین خزش– رشد تدریجی و بدون جهش- قیمت مسکن در طول سال گذشته نیز از تکرار رشد غیرمنطقی قیمت همانند آنچه در سال86 –رشد 80 درصدی قیمت- به وقوع پیوست، جلوگیری کرد.
به گزارش دنیایاقتصاد، در طول سال‌های اخیر همواره بین منحنی نوسان قیمت مسکن و منحنی نرخ تورم رابطه منطقی حکمفرما بوده است. نرخ تورم همیشه به صورت پلکانی در حال رشد است، اما منحنی نوسان قیمت مسکن به این صورت است که در دوره‌هایی با شیب صفر یا منفی حرکت میکند و بعد از آن برای آنکه فاصله‌اش با منحنی تورم را جبران کند، شیب صعودی به خود میگیرد. در این حالت هرچقدر فاصله بین نرخ تورم و نرخ رشد قیمت مسکن کم باشد، احتمال اوج‌گیری قیمت مسکن کاهش پیدا میکند. تغییرات قیمت مسکن در سال89 شاید یکی از بهترین حالت‌های ممکن برای رشد قیمت محسوب ‌شود.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.