تاخیر بدون مشكل در طرح تفصیلی تهران

طرح تفصیلی تهران که قرار بود از ابتدای امسال تحولی بزرگ در اداره پایتخت ایجاد کند، با گذشت نزدیک به یک ماه از آغاز سال و به‌رغم وعده اجرای آن در شروع سال90، هنوز در مرحله تصویب نهایی قرار دارد

0 نظر
سال گذشته شورای شهر تهران طرح تفصیلی را که طرح راهبردی مدیریت شهر خواهد بود، پس از بیش از 5 ماه بررسی تصویب کرد.
در آن زمان مسوولان شهرداری تهران اعلام کردند که این طرح از اول فروردین ماه اجرایی می‌شود، اما آن طور که از خبرهای منتشر شده در این مورد نمایان است، زمان رونمایی از طرح تفصیلی مدام به تاخیر می‌افتد.
در واقع از اواخر آذر ماه که طرح تفصیلی در شورای شهر تهران به تصویب رسید تاکنون چندین بار مسوولان وعده داده‌اند که این طرح از اول سال 90 اجرایی می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد که با تاخیر در ابلاغ، اجرای طرح نیز دست‌کم به نیمه دوم سال برسد.
بر اساس اخبار خبرگزاری‌ها از آن زمان حدود 7 خبر مختلف از اجرایی شدن این طرح از ابتدای سال 90 منتشر شد و در واقع اطلاع رسانی در مورد سند توسعه پایتخت کشور به اخباری با همین عنوان محدود شده است.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در آخرین مصاحبه خود در این رابطه که پس از تعطیلات 13 روزه نوروزی انجام داد به سایت اطلاع رسانی شهرداری تهران گفته است که رونمایی از طرح تفصیلی تهران تا تابستان طول خواهد کشید که این شائبه بروز مشکل در جریان تصویب و ابلاغ این طرح را به وجود آورده است.
چندی پیش نیز حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران و توسعه شورای شهر تهران به دنیای اقتصاد گفته بود که برای اجرایی کردن برخی از بخش‌های طرح تفصیلی تهران نیازمند زیرساخت‌هایی هستیم که تا زمانی که این زیرساخت‌ها فراهم نباشد اجرایی کردن این بخش‌ها ممکن و مجاز نخواهد بود.
اما این در حالی است که مسوولان شهرداری و برخی از اعضای شورای شهر اطمینان می‌دهند که مشکلی در جریان تصویب و ابلاغ طرح تفصیلی تهران به وجود نیامده و تاخیر در این روند به معنای بروز چالش نیست.
خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر یکی از افرادی كه طرح تفصیلی تهران را کامل و کارآمد ارزیابی می‌کند و به اجرای آن نیز خوش بین است معتقد است این طرح برای شهر نه هزینه‌زا و نه درآمدزا خواهد بود. وی به دنیای اقتصاد اطمینان داد که این طرح با مشکلی مواجه نیست و آماده ابلاغ است.
آخرین اخبار از زبان رییس کمیسیون ماده 5 که مرجع نهایی تایید طرح‌های شهری است نیز حکایت از بروز تاخیر اما بدون مشکل در جریان ابلاغ طرح تفصیلی تهران دارد.
این کمیسیون متشکل از نمایندگانی از وزارت مسکن، وزارت کشور، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شورای شهر تهران است و طرح‌های کلان شهری را به ریاست شهردار تهران بررسی می‌کند. ایرج چگینی در این باره به دنیای‌اقتصاد گفت: در جریان بررسی و تصویب طرح مشکلی به وجود نیامده و پس از پایان جلسات، طرح آماده ابلاغ خواهد بود.
وی در عین حال با اشاره به اینکه این طرح یک سند توسعه‌ای جامع برای تهران است، گفت: طرح پس از تصویب در شورای شهر در برخی مناطق اجرایی شده و کامل به نظر می‌رسد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.