اجراى طرح کوتاه مرتبه سازى در استان ها

معاون وزير مسکن وشهرسازى با بيان اينکه ساخت واحدهاى کوتاه مرتبه و حياط دار برنامه آينده وزارت مسکن و شهرسازى است، گفت: زمينه هاى اجرايى اين سياست در تمامى استانهايى که امکان تامين زمين را داشته باشند، فراهم شده است

0 نظر
معاون وزير مسکن وشهرسازى با بيان اينکه ساخت واحدهاى کوتاه مرتبه و حياط دار برنامه آينده وزارت مسکن و شهرسازى است، گفت: زمينه هاى اجرايى اين سياست در تمامى استانهايى که امکان تامين زمين را داشته باشند، فراهم شده است.
ابوالفضل صومعلو در گفت و گو با مهر درباره سياست جديد وزارت مسکن و شهرسازى براى ساخت مسکن مهر گفت: حرکت به سمت صنعتى سازى و استفاده از فن آوريهاى نوين صنعت ساختمان در احداث مسکن مهر از اولويتهاى اساسى در برنامه سال ۹۰ است که در فراخوانهاى انبوه سازان سال آينده بر آن تاکيد شده است.
وى افزود: وزارت مسکن و شهرسازى در نظر دارد حجم زيادى از ساخت و سازهاى مسکن مهر را به روش صنعتى سازى که آن را به عنوان يکى از راه هاى توسعه پايدار مى داند، احداث کند.معاون وزير مسکن وشهرسازى تصريح کرد: استفاده هرچه بيشتر از ظرفيت بافتهاى فرسوده شهرى در برنامه مسکن مهر و به صورت مستقل از ديگر برنامه هاى وزارت مسکن و شهرسازى است که مورد تاکيد قرار گرفته است.
صومعلو به سياست ديگر وزارت مسکن و شهرسازى اشاره کرد و گفت: احداث واحدهاى کوتاه مرتبه و حياط دار در طرح مسکن مهر از ديگر برنامه هاى وزارت مسکن است که اين اقدام در راستاى تطبيق شرايط زندگى مردن هر منطقه با فرهنگ بومى و شرايط اقليمى طراحى شده است.
وى تصريح کرد: زمينه اجراى اين سياست در تمامى استانهايى که امکان تامين زمين براى چنين واحدهاى را داشته باشند، فراهم آمده است.
واگذارى زمين به تمامى واجدين شرايط مسکن مهر
صومعلو گفت: از آنجا که نزديک به ۳ سال از اجراى برنامه مسکن مهر مى گذرد، تاکنون تقريبا به تمامى واجدين شرايط ثبت نام شده زمين واگذار شده و عمليات اجراى پروژه ها در حد مطلوب پيش رفته است.
وى بابيان اينکه به بيشترين حجم متقاضيان مسکن مهر پاسخگويى شده است، افزود: بنابراين طرح مسکن مهر براى متقاضيان واجد شرايط جديد ادامه خواهد داشت که به تدريج وارد پروسه شده است و فرصت کافى براى تامين منابع وجود خواهد داشت.
معاون وزير مسکن و شهرسازى تصريح کرد: ويلاسازى و کوتاه مرتبه سازى که به منظور راحتى و آسايش متقاضيان مهر در نظر گرفته شده است، در استانهايى اجرا مى شود که زمين کافى در اختيار داشته باشد و اراضى آن پاسخگوى متقضيان مسکن مهر باشد.
صومعلو خاطرنشان کرد: اين فرآيند به گونه اى برنامه ريزى شده است که با توجه به زمين و امکانات در اختيار آن استان، در کوتاه ترين زمان ممکن پاسخگوى متقاضيان باشد؛ بنابراين چنانچه در مناطق يا استانى اجراى ويلاسازى مانع واگذارى به موقع واحد متقاضيان شود از شيوه هاى ديگر ساخت وساز استفاده مى شود.
وى اعلام کرد که اجراى اين سياست نمى تواند خللى در پيشبرد اهداف برنامه مسکن مهر ايجاد کند.
شوراى مسکن استان تعيين کننده شرايط کوتاه مرتبه سازى هر استان
معاون امور مسکن و ساختمان وزير مسکن وشهرسازى افزود: احداث مسکن ويلايى در راستاى اجراى سياست منطقه اى مسکن بوده است که در اجراى آن علاوه بر درنظر گرفتن شرايط هر استان و تعيين مساحت مناسب واحدها، تصميم گيرى بر عهده شوراى مسکن استان قرار داده شده است.
صومعلو تصريح کرد: احداث واحدهاى مسکونى به صورت ويلايى و حياط دار علاوه بر افزايش رفاه و تطابق با فرهنگ بومى ايرانيان بويژه در شهرهاى کوچک، موجب کاهش هزينه ها و کاهش مدت زمان اجراى طرح مى شود که مى تواند تاثير مطلوبى بر طرح مسکن بگذارد.
وى در خصوص تاثير هزينه ساخت نماى ويلاها نسبت به بلند مرتبه سازى گفت: نماى ساختمان جزئى از فرآيند احداث مسکن محسوب مى شود و هزينه آن در هزينه هر مترمربع بنا لحاظ شده است بنابراين ارزيابى هزينه نما جدا از ساير هزينه هاى ساخت صحيح نيست.به گزارش مهر، در جلسه چندى پيش شوراى عالى مسکن رئيس جمهورى به موضوع تغيير مدل شهرسازى در کشور اشاره کرده و گفته است: بايد تلاش شود تا طى سال هاى آينده تغييرات ملموسى در اين زمينه بر اساس الگوهاى بومى ايجاد شود.با توجه به نظر رئيس جمهور مقرر شده است بنياد مسکن با جديت، پروژه ايجاد باغ شهر و باغستان ها که براى احداث واحدهاى ويلايى و حداکثر دو طبقه است را در اطراف شهرها به ويژه کلانشهرها مورد پيگيرى قرار دهد.در اين ميان، وزير مسکن و شهرسازى نيز با اشاره به صحبتهاى رئيس جمهور مبنى بر ساخت واحدهاى مسکونى کوتاه مرتبه و داراى حياط در استانهاى مختلف کشور، اظهار داشته است: در هر يک از استانها که قابليت تامين زمين براى ساخت چنين واحدهايى وجود داشته باشد، اقدام لازم انجام خواهد گرفت.

منبع خبر : ابرار اقتصادی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.