محدودیت بلندمرتبه‌سازی در تهران

براساس مصوبه جدید شورای شهر احداث ساختمان‌های بالای 10 طبقه فقط در «عرصه‌های مجاز» امکان‌پذیر می‌شود

0 نظر
شورای شهر تهران در مصوبه‌ای جدید بلند مرتبه‌سازی در پایتخت را محدود کرد. بر این اساس شهرداری مکلف می‌شود فقط در «عرصه‌های مجاز» و بر اساس مطالعات پهنه‌بندی زلزله، میزان تراکم و ارتفاع متناسب با منطقه و الزامات زیست محیطی پروانه ساخت برای ساختمان‌های بالای 10 طبقه را صادر کند. 
نابسامانی در احداث ساختمان‌های بلندمرتبه که به گفته اعضای شورای شهر تهران در حال حاضر نه تنها چهره شهر را ناموزون کرده بلکه مشکلات متعددی را از نظر ترافیکی و حتی ایمنی شهروندان به وجود آورده است، انگیزه‌ای شد تا شورا در مصوبه‌ای شهرداری تهران را مکلف کند از این پس مجوز احداث ساختمان‌های بلند را فقط در «نقاط خاص» شهر صادر کند. به این ترتیب احداث ساختمان‌های بالای 10 طبقه محدود به جانمایی‌های خاصی که در طرح تفصیلی تهران در نظر گرفته شده است، می‌شود.
نقاط خاص شهر محله‌هایی که از نظر پارکینگ، عرض معابر، استانداردهای دسترسی و از همه مهم‌تر ایمنی در برابر زلزله در وضعیت مطلوبی هستند.
این تصمیم شورای شهر تهران از آنجا ناشی می‌شود که به گفته حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در حال حاضر بلندمرتبه‌سازی در تهران بدون هیچ ضابطه‌ای انجام می‌شود و شاهد احداث ساختمان‌های بالای 12 طبقه در مناطق فاقد زیرساخت‌های لازم و حتی کوچه‌های تنگ و باریک محله‌های قدیمی و فرسوده شهر هستیم. این در حالی است که به گفته شکیب در حال حاضر تهران زیرساخت‌های لازم را برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه ندارد.
وی با این توضیحات از وضعیت احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در تهران انتقاد کرد و به دنیای اقتصاد گفت: در حال حاضر هیچ ضوابطی برای احداث این قبیل ساختمان‌ها وجود ندارد.
بلندمرتبه‌سازی بخش عمده تخلفات ساختمانی
رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران در عین حال تاکید کرد : به خاطر نابسامانی ساخت و ساز بناهای بلند در تهران در حال حاضر بسیاری از تخلفات ساختمانی که در کمیسیون ماده 100 شهرداری مشمول جریمه‌های مختلف می‌شوند، مربوط به همین ساختمان‌های بلند مرتبه است. وی از سوی دیگر به زلزله خیز بودن شهر تهران اشاره کرد و هشدار داد: در این شرایط ساخت و سازها به ويژه احداث ساختمان‌های بلندمرتبه باید بر اساس مطالعات دقیق پهنه‌بندی و سنجش ایمنی مناطق در برابر زلزله انجام شود.
وی در عین حال به روند رو به فزونی جمعیت تهران از یک سو و کمبود مسکن از سوی دیگر در تهران اشاره و تاکید کرد: بنابراین تعیین ضوابط محدودکننده به معنای کاهش بلندمرتبه‌سازی در سطح شهر تهران نیست. به گفته شکیب این ضوابط نه تنها بلند مرتبه‌سازی را در تهران کاهش نمی‌دهد بلکه راهنمایی برای انبوه سازان در شناسایی نقاط مناسب برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه خواهد بود.
به گزارش دنیای اقتصاد، شورای شهر تهران روز گذشته در ادامه بررسی طرح تفصیلی تهران، احداث ساختمان‌های بلند مرتبه را محدود به عرصه‌های مجاز یا ویژه برای بلند مرتبه‌سازی در برخی از زیرپهنه‌های استفاده از اراضی تهران و مشروط به بلااشکال بودن از نظر مطالعات پهنه بندی زلزله، ضوابط و مقررات مربوطه و الزامات محیط زیستی کرد. بر این اساس در طرح تفصیلی شهر تهران موقعیت و کاربری‌های مجاز برای بلندمرتبه‌سازی به طور دقیق باید مشخص شود. همچنین شورای شهر، شهرداری تهران را موظف کرده است تا بر اساس کاربری‌های گوناگون و طبق مصوبات شورای عالی شهرسازی و کمیسیون ماده 5 شهر تهران، مجوز احداث ساختمان‌های بالای 10 طبقه را بر اساس شرایط حداکثر تراکم و ارتفاع مجاز تعیین شده در طرح تفصیلی تهران صادر کند. در واقع بر اساس مصوبه جدید شورای شهر تهران بلندمرتبه‌سازی در پایتخت منوط به در نظر گرفتن زیر پهنه‌های مجاز و تهیه طرح‌های ویژه مطالعات توجیهی مورد تایید کمیسیون ماده 5 شهر تهران می‌شود.
کمیسیون ماده 5 شهر تهران مسوولیت رسیدگی و نظارت بر احداث ساختمان‌های بلندمرتبه پایتخت را دارد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.