تابستان نزولی در بازار مسکن

مرکز آمار ایران با انتشار یک گزارش جدید درباره نوسان قیمت مسکن در تهران، از کاهش سه درصدی میانگین ارزش آپارتمان‌های مسکونی در تابستان امسال نسبت به بهار خبر داده و به این ترتیب بر تغییر دوباره مسیر بازار مسکن صحه گذاشته است

0 نظر

این مرکز که پیشتر، از سربالایی شدن قیمت مسکن در بهار امسال خبر داده بود و با اعلام نرخ رشد 4/19 درصدی قیمت، باعث تعجب و تامل ناظران بازار شده بود، روز گذشته جدیدترین گزارش خود را درباره آخرین نوسان قیمت مسکن منتشر کرد که نشان می‌دهد متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در شهر تهران در تابستان فقط 7 درصد (نسبت به تابستان سال قبل) افزایش پیدا کرده که این نرخ با آنچه سامانه رهگیری اخیرا اعلام کرد، هماهنگ و برابر است.
مرکز آمار همچنین از کاهش 3 درصدی قیمت مسکن در تابستان امسال نسبت به بهار خبر داده که این نرخ رشد (منفی) نیز نشان از بهبود وضعیت و سرپایینی‌شدن قیمت مسکن دارد.
طبق گزارش مرکز آمار، هر متر مربع واحد مسکونی در سه ماهه دوم امسال در تهران به‌طور میانگین با قیمت یک میلیون و 740 هزار تومان خرید و فروش شده است. این قیمت البته خیلی کم -متری 60 هزار تومان- از رقمی که سامانه رهگیری هفته گذشته اعلام کرد، بیشتر است. سامانه رهگیری معاملات املاک متوسط قیمت مسکن در تابستان امسال را یک میلیون و 680 هزار تومان برآورد کرده است.
درباره نوسان قیمت مسکن در تهران طی تابستان، مرجع رسمی اعلام شاخص‌های اقتصادی (مرکز آمار) و نهاد آماری مورد اعتماد مسوولان مسکن (سامانه رهگیری) دو گزارش تقریبا شبیه به هم ارائه کرده‌اند که این اقدام بعد از ماجرای آمار بهاری، نشان می‌دهد احتمالا نحوه محاسبه نرخ متوسط قیمت مسکن استاندارد شده و مورد توافق دو طرف قرار گرفته است. مرکز آمار شهریور ماه، از التهاب قیمت بهاری مسکن در تهران خبر داد و باعث شد دو نهاد رصدکننده بازار مسکن یعنی وزارت مسکن و سامانه رهگیری با موضع‌گیری نسبت به آن گزارش، نرخ رشد 20 درصدی را مردود و به جای آن، افزایش 9/7 درصدی قیمت مسکن را مورد تایید قرار دهند.
اجاره‌بها کوتاه نیامد
مسیر قدرت خرید مسکن در تهران در حالی طی سه ماه دوم امسال به‌خاطر توقف رشد حبابی قیمت، هموار شده که قدرت الی مستاجران نه تنها ترمیم نشده بلکه مقداری پایین‌تر نیز آمده است. چنانچه قدرت اجاره آپارتمان در تهران را براساس میزان نوسان اجاره‌بها، در نظر بگیریم، اوضاع مستاجران در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل، 21 درصد وخیم‌تر شده
است. مرکز آمار ایران متوسط اجاره ماهانه بدون پول پیش بابت اجاره هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های مسکن در شهر تهران طی تابستان امسال را رقم 9 هزار و 639 تومان تخمین زده است که این نرخ نسبت به فصل مشابه سال قبل 7/20 درصد افزایش داشته است. میانگین اجاره‌بها در تهران همچنین نسبت به بهار امسال نیز 12 درصد رشد داشته است.
میزان رشد اجاره‌بها در پایتخت طی تابستان شبیه میزان رشد در بهار بوده است. در بهار 89، نرخ رشد اجاره مسکن در تهران نسبت به بهار 88، معادل 21 درصد و نسبت به زمستان 88، معادل 11 درصد افزایش پیدا کرده بود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، اگرچه رشد چشمگیر اجاره‌بها در گزارش مرکز آمار مربوط به فصل تابستان است، اما در هفته‌های اخیر، مشاوران املاک اعلام کرده‌اند نرخ‌ها رو به کاهش گذاشته است. در شهر تهران در حال حاضر عمده افرادی که در مسکن‌مهر ثبت‌نام کرده‌اند، در بازار اجاره حضور دارند و به امید تحویل به‌زودی واحدهای مسکونی‌مهر، سال به سال قراردادهای اجاره را تمدید می‌کنند که این افراد در کنار مستاجران جدید، میزان تقاضا را افزایش داده‌اند.
کارشناسان مسکن با توجه به چشم‌انداز تعدیل نرخ اجاره، بهترین راهکار برای سرایت دادن آرامش قیمت خرید به بازار اجاره را تسریع در تحویل مسکن‌مهر می‌دانند و معتقدند اگر 150 هزار واحد مسکونی‌مهر در حال ساخت برای تهرانی‌ها، آماده تحویل شود، تا حد زیادی نرخ اجاره تعدیل خواهد شد.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.