جزئیات جدید از بازار مجازی دولتی مشاوره ملکی

فعالیت سنتی در بنگاه‌های مسکن باعث تاخیر در راه‌اندازی بازار مجازی شده است ، بخش خصوصی همچنان در ایجاد فضای الکترونیکی برای مشاوره ملکی، پیشتاز است

0 نظر
راه‌اندازی بازار مجازی خرید و فروش مسکن در تهران که قرار بود از مهرماه امسال اجرایی شود، با یک ماه‌ونیم تاخیر، از چند روز آینده، به‌صورت آزمایشی در سه بنگاه بزرگ به اجرا درمی‌آید.
این بازار با سرمایه‌گذاری دولتی، به‌صورت اینترنتی و با هدف جمع‌آوری آگهی‌های روزنامه‌ای خرید و فروش مسکن ، تشکیل می‌شود.
به گزارش دنیای اقتصاد ضرورت بررسی بازخورد راه‌اندازی این سامانه از یک طرف و حل و فصل مشکلات احتمالی راه‌اندازی آن در بین بنگاه‌داران، باعث شده تا اتحادیه مشاوران املاک تصمیم بگیرد راه‌اندازی رسمی‌این سیستم را ابتدا از طریق 3 بنگاه بزرگ آغاز کند‌.
بررسی‌ها حاکی از آن است که با توجه به اینکه این سامانه مجازی است و سیستم حاکم در بنگاه‌های مسکن غالبا سنتی است در نتیجه صنف اتحادیه بنگاه‌داران تصمیم گرفته است که با احتیاط این طرح را در بین مشاوران املاک نهادینه کند‌.
در این بین گفته می‌شود با توجه به فراگیر شدن موضوع کد رهگیری در میان مشاوران املاک، آمادگی برای وارد شدن به فاز جدید طرح ساماندهی املاک و مستغلات که شامل راه‌اندازی بازار مجازی است، ایجاد شده است‌.
به گزارش دنیای اقتصاد، سامانه بازار مجازی مسکن با توجه به اهداف مسوولان در جهت «دولت الکترونیک» در بخش بازار مسکن، مقررشده بود که در مهرماه سال جاری راه‌اندازی شود تا رفت‌وآمدهای مردم به بنگاه‌های مسکن غیرحضوری شود‌.
در عین حال مولفه‌های دیگری نظیر کنترل لحظه‌ای قیمت مسکن در بخش خرید و فروش توسط متولیان مربوطه که به کنترل قیمت‌ها منجر می‌شود، امکان جست‌وجوی املاک عرضه شده به بازار توسط کاربران در همه نقاط جغرافیایی که به رونق بازار مسکن منجر می‌شود و کلا صرفه‌‌جویی در مصرف انرژی و زمان از جمله مواردی است که راه‌اندازی این سامانه را بیش از پیش ضروری ساخته است‌.متولی راه‌اندازی این سامانه شرکت راهبر وزارت بازرگانی است‌.
در این بین رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران راه‌اندازی بازار مجازی مسکن رابه پیش خوان دولت الکترونیک تعبیر می‌کند که به اعتقاد وی نقش موثری در ساماندهی معاملات بازار املاک ایجاد خواهد کرد.
سامانه هیچ نوع مشکل فنی ندارد
احسان فرشادی، مدیر سامانه جامع بازار مجازی مسکن در این زمینه به دنیای اقتصاد گفت: نرم‌افزار بازار مجازی مسکن در حال حاضر در اختیار چند بنگاه منتخب اتحادیه مشاوران املاک استان تهران قرار گرفته است و این بنگاه‌ها با استفاده از رمز ورودی که از طریق سامانه کد رهگیری در اختیار دارند، می‌توانند وارد سیستم شده و فایل‌های خود را در این سامانه به ثبت برسانند‌.
فرشادی تاکید کرد: شرکت راهبر به عنوان مسوول آماده‌سازی و تهیه زیرساخت‌های این سامانه مسوولیت خود را به‌طور کامل براساس آنچه که مقرر بوده انجام داده است و در این بین اتحادیه مشاوران املاک به عنوان کاربران این سیستم باید اقدام به فراگیر شدن آن کنند‌.
به اعتقاد این مقام مسوول در وزارت بازرگانی، اگر چه سامانه‌های مشابه این سیستم در بخش خصوصی راه‌اندازی شده است، اما با توجه به اینکه این سیستم در سطح وسیع در کل کشور قرار است مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، از این رو اتحادیه مشاوران املاک تصمیم گرفته است در ابتدا این سامانه را به صورت رسمی‌در بین چند بنگاه مشاور املاک راه‌اندازی کند و بعد از اینکه به اطلاعات جامعی درخصوص بازخورد آن دست پیدا کرد آن را به صورت سراسری در کل کشور اجرایی کند‌. در این بین رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران بر این باور است که علت انتخاب بنگاه‌های منتخب به عنوان بنگاه‌های پایلوت سامانه مجازی مسکن ،آماده بودن زیرساخت‌های الکترونیکی در این بنگاه‌ها و همچنین اتصال آنها به یکدیگر است‌. خسروی بر این باور است که اگر این سامانه بدون اجرای آزمایشی به مرحله افتتاح می‌رسید، ممکن بود که یک‌سری مسائل پیش‌بینی نشده در چرخه کار ایجاد شود که برای جلوگیری از این اتفاق، افتتاح رسمی‌این سامانه به آینده موکول شده است‌.
استفاده کاربران بعد از افتتاح رسمی‌
 اگر چه بنگاه‌های منتخب اتحادیه مشاوران املاک اقدام به وارد کردن فایل‌های خود در این سامانه کرده‌اند، اما کاربران فعلا نمی‌توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند و بعد از افتتاح رسمی‌قادر خواهند بود که از داده‌های این سامانه استفاده کنند‌.
مدیر سامانه جامع بازار مسکن در وزارت بازرگانی معتقد است با توجه به اینکه حجم اطلاعاتی که باید وارد سامانه بازار مجازی مسکن شود به نسبت زیاد است، از این رو تا تکمیل شدن این داده‌ها مردم نمی‌توانند به اطلاعاتی که از طریق بنگاه‌های برگزیده وارد سیستم می‌شود دسترسی پیدا کنند اما به محض اینکه این داده‌ها تکمیل شود خروجی آن در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت‌. فرشادی بر این باور است با توجه به اینکه اتحادیه مشاوران املاک به دنبال نهادینه کردن این سامانه در کل بنگاه‌های کشور است به نظر می‌رسد با این شرایط تا پایان آذر ماه این سامانه به صورت رسمی‌راه‌اندازی شود‌.
وی تاکید کرد : با توجه به اینکه ورود بنگاه‌های املاک به سامانه بازار مجازی مسکن مشروط به دارا بودن کد رهگیری است، از این رو با راه‌اندازی رسمی‌این سامانه شرایطی فراهم خواهد آورد که بنگاه‌های غیر مجاز حذف شوند‌.
اما رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در تشریح جزییات جدیدی از بازار مجازی مسکن گفت: بعد از افتتاح رسمی‌این سامانه شرایطی فراهم خواهد شد که بعد از مراجعه مردم به بنگاه‌ها با اعلام شهر و محله مورد نظر خود در برابر پرداخت وجه ناچیزی، پرینت اطلاعات املاک مورد نظر در آن محله را دریافت کنند که این امر به شدت در صرفه‌جویی زمان برای شهروندان موثر است‌. خسروی البته با اشاره به ابهامات ایجاد شده برای برخی از مشاوران املاک در زمینه نحوه پرداخت حق کمیسیون بنگاه‌ها در زمان سراسری شدن سامانه بازار مجازی مسکن تاکید کرد: با توجه به اینکه در سامانه بازار مجازی مسکن آدرس و مشخصات یک ملک به چندین بنگاه سپرده خواهد شد، از این رو با تدابیر ویژه‌ای که در نظر گرفته شده است حق کمیسیون بنگاه‌داران بر مبنای محاسبات کارشناسی پرداخت خواهد شد‌.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.