ابتدای سال آینده خانه گران نمی‌شود

رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به اینکه دولت هوشیارانه وضعیت مسکن را دنبال می‌کند، افزود: از عدم افزایش قیمت مسکن در سه ماهه اول سال آینده مطمئن باشید

0 نظر
مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک،  با بیان اینکه جلسه کارگروه مسکن در وزارت دادگستری برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این جلسه نمایندگانی از وزارت دادگستری، راهبر و نهاد ریاست‌جمهوری به‌منظور تشریح کاربردهای انفورماتیک راهبر شرکت می‌کنند.
وی در ادامه توضیح داد: در این جلسه پیشنهاد شد پهنای باند سامانه کد رهگیری افزایش یابد تا مردم بتوانند به راحتی کد رهگیری دریافت کنند.
قلی خسروی همچنین درباره اهمیت این طرح گفت: روند کار این سامانه به‌گونه‌ای خواهد بود که امکان پرداخت قبوض آب، برق، گاز و حتی اقساط وام از طریق آن امکان‌پذیر باشد.
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک درباره ورود انبوه‌سازان به طرح مسکن مهر تصریح کرد: وزارت مسکن با دقت بر روند کار انبوه‌سازان نظارت می‌کند و سازندگان خوب بیشتر مدنظر کارگروه و وزارت مسکن و شهرسازی برای ورود به طرح مسکن مهر هستند.
وی با بیان اینکه بازار مسکن به خوبی پیش می‌رود و قابل‌کنترل است، خاطرنشان کرد: تا سه ماه اول سال آینده شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود.
خسروی در پاسخ به این سوال که اگر قیمت کاهش یافته، چرا آگهی‌های ملک در روزنامه‌ها نشان از افزایش قیمت مسکن دارد، تصریح کرد: قیمت با نوشتن در روزنامه‌ها معلوم نمی‌شود، بلکه زمان عقد قرارداد، قیمت آشکار می‌شود.
وی با بیان اینکه قیمت‌ها را به صورت روزانه از بخش انفورماتیک دریافت می‌کنیم، اظهار کرد: قیمت مسکن نسبت به فصل تابستان افزایش نیافته است؛ اما تعداد معاملات از رشد برخوردار بوده است.
قلی‌خسروی با اشاره به اینکه قبل و بعد ماه‌های رمضان و محرم تغییراتی در بازار ایجاد می‌شود، گفت: تا دی ماه روزانه دو هزار معامله در سطح کشور انجام می‌شد؛ اما اکنون روزانه حدود سه هزار و سیصد معامله در سامانه ثبت می‌شود.
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه 30 کشور جهان با رکود اقتصادی روبه‌رو هستند و بخشی از رکود موجود در کشور به رکود جهانی برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: ساماندهی املاک و مستغلات، مالیات بر ارزش افزوده، طرح مسکن مهر و بودجه 10 هزار میلیاردی مسکن در سال آینده که توسط رییس‌جمهوری به مجلس ارائه شد، تسهیلات شهرداری برای بافت‌های فرسوده و افزایش تعداد طبقات ساختمان‌های ساخته شده می‌تواند باعث تحرک ساخت‌وساز و همچنین هدایت قیمت‌ها به سمت روند کاهشی شود.
قلی خسروی گفت: اگر میزان وام خرید افزایش یابد، با مشکل روبه‌رو می‌شویم؛ بنابراین باید وام را به سازنده پرداخت کنیم و سازنده پس از تولید وام را به خریدار واگذار کند.
وی در پاسخ به این سوال که مسوولیت جلوگیری از فروش وام‌های مسکن با چه کسی است، خاطرنشان کرد: یک بار اعلام کردیم که خرید و فروش وام ممنوع است؛ اما حقوقدانان گفتند افراد می‌توانند حقی را که به آنها داده شده واگذار کنند؛ بنابراین باید تسهیلات ویژه‌ای را به‌کار ببریم.
قلی خسروی با بیان اینکه در شرایط فعلی این تسهیلات پرداخت وام به سازنده است، خاطرنشان کرد: اگر پرداخت تسهیلات ساخت با نظارت و کنترل صورت بگیرد، بساز فروش‌ها نمی‌توانند سوء استفاده کنند.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.