امکان خرید مسکن بدون مراجعه به بنگاه‌های املاک

سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن موسوم به سامانه کدرهگیری، به انبوه‌سازان اجازه داد تحت شرایط فوق‌العاده راحت و کم‌هزینه، واحدهای نوساز و دست‌اول را بدون مراجعه به بنگاه‌های مسکن، به خریدار منتقل کنند تا هزینه‌های جانبی خرید و فروش در بازار راکد مسکن حداقل برای واحدهای نوساز به صفر نزدیک شود

0 نظر

سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن موسوم به سامانه کدرهگیری، به انبوه‌سازان اجازه داد تحت شرایط فوق‌العاده راحت و کم‌هزینه، واحدهای نوساز و دست‌اول را بدون مراجعه به بنگاه‌های مسکن، به خریدار منتقل کنند تا هزینه‌های جانبی خرید و فروش در بازار راکد مسکن حداقل برای واحدهای نوساز به صفر نزدیک شود. دولت پیش‌از این فقط معاملاتی را به رسمیت می‌شناخت که قرارداد آن در بنگاه‌های مسکن تنظیم شده باشد. اما در شیوه جدید معاملات مسکن انبوه‌ساز با دریافت مجوز از اتحادیه مشاوران املاک، می‌تواند در دفترکارش به سامانه کدرهگیری متصل شود و بدون دریافت هزینه‌ نقل‌وانتقال اقدام به تنظیم قرارداد با خریدار کند. انبوه‌سازان می‌توانند با پرداخت سالانه 60‌هزار تومان به عنوان حق عضویت، از اتحادیه مشاوران املاک مجوز مخصوص و همچنین کدرهگیری دریافت کنند.
مدیر سامانه سراسری معاملات املاک و مستغلات کشور در شرکت راهبر که خبر امکان صدور پروانه کسب مشاوران املاک برای انبوه‌سازان و تعاونی‌های مسکن را به دنیای اقتصاد اعلام کرد دراین باره گفت: با توجه به الزام ثبت قراردادهای مسکن در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ضرورت صدور کد رهگیری برای معاملات ملکی مقرر شد کلیه تولید کنندگان انبوه مسکن با دریافت پروانه کسب از اتحادیه‌های مشاوران املاک سراسر کشور نسبت به عضویت در سامانه املاک و مستغلات و ثبت قرار داد در سامانه و صدور کد رهگیری اقدام کنند. معاون بازرگانی و توسعه منابع شرکت راهبر افزود: هزینه کسب مجوز مطابق نرخ مصوب اتحادیه‌های مربوطه است، اما اگرانبوه سازان بخواهند در هنگام تنظیم قراردادها اقدام به اخذ حق کمیسیون از خریدارن کنند برابر قوانین مصوب با آنها برخورد خواهد شد.
کنترل قیمت فروش واحدهای نوساز
رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک نیز گفت: سازنده‌های صاحب صلاحیت بعد از تایید توسط اداره اماکن می‌توانند در مقام مشاور املاک، خودشان مستقیم واحدهایشان را به بازار عرضه کنند. در این حالت این امکان وجود دارد که هزینه نقل و انتقال و مبلغی که پیش‌از این دو طرف معامله باید به بنگاه مسکن پرداخت می‌کردند، حذف شود.
خسروی پیش‌بینی کرد که خرید و فروش واحدهای نوساز با این تصمیم مسوولان سامانه کدرهگیری رونق بگیرد.
خسروی همچنین تصریح کرد: اتصال انبوه‌سازان به سامانه رهگیری معاملات مسکن، امکان کنترل قیمت فروش واحدهای نوساز را به راحتی فراهم می‌کند تا در مواقع لزوم از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده درباره قیمت‌های بالا و غیر عادی، تحقیق و تفحص صورت گیرد. وی افزود: قبل از راه‌اندازی سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن، عملا خریدار و فروشنده اجباری برای مراجعه به بنگاه‌های مسکن را نداشتند و همین باعث می‌شد بسیاری از معاملات به اختلاف قضایی ختم شده و برای طرفین ایجاد مشکل کند. در حالی‌که هم‌اکنون از طریق کنترل لحظه‌ای قراردادها، مسوولان سامانه کدرهگیری در صورت تایید صحت معامله، اجازه عقد قرار داد صادر می‌کنند. رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک درباره نحوه اعطای مجوز فروش مسکن به انبوه‌سازان، گفت: طبق قانون نظام صنفی پروانه فعالیت خرید و فروش در صورتی به انبوه‌سازان داده می‌شود که این افراد دارای اماکن با کاربری اداری یا کارگاهی باشند. به‌طوری‌که سازنده‌ها می‌توانند یک دفتر با کاربری اداری داشته باشند و برای آن تقاضای دریافت مجوز فروش واحدهایشان را بگیرند.
مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در ادامه خاطرنشان کرد: علاوه بر انبوه سازان، تعاونی‌های مختلف مسکن نظیر تعاونی‌های مسکن مهر‌، تعاونی‌های جانبازان ،بنیاد مستضعفان‌، بنیاد شهید و.. می‌توانند با مراجعه به اتحادیه‌های مشاوران املاک اقدام به اخذ پروانه اشتغال در زمینه بنگاه املاک کنند.
به گفته وی، کسب پروانه برای این اصناف مشروط به رعایت قانون نظارت عالیه صنفی است .وی شرایط کسب پروانه اشتغال بنگاه املاک را عدم سوء‌پیشینه‌، عدم اعتیاد و صلاحیت اخلاقی مورد تایید اداره اماکن عنوان کرد که در یک دوره زمانی 15 روزه این موارد قابل بررسی هستند‌. قلی خسروی اظهار کرد‌: درصورتی که این افراد اقدام به اخذ پروانه کنند انبوه سازان یا سایر تعاونی‌های مسکن فقط بابت یک حق عضویت سالانه باید سالی 60‌هزار تومان به اتحادیه مشاوران املاک پرداخت کنند‌. وی گفت:پروانه ارائه شده به انبوه‌سازان معمولا به صورت موقت در بازه‌های زمانی یک‌، دو تا پنج ساله ارائه می‌شود.
کد رهگیری به انجمن‌ها داده شود
اما در همین رابطه ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه سازان استان تهران در واکنش به خبر «اعطای مجوز فروش به انبوه‌سازان بدون مراجعه به بنگاه‌های مسکن» گفت: حال که چنین مجوزی به اتحادیه املاک ارائه شده بهتر است در یک اقدام کارشناسی‌تر اساسا ارائه صدور کد رهگیری به انجمن انبوه‌سازان استان تهران واگذارشود.
وی در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد گفت: اگر این پیشنهاد بخواهد جنبه عملیاتی پیدا کند برای انبوه‌سازان به صرفه نخواهد بود؛ چرا که هزینه راه اندازی دفتر مشاور املاک طی یک الی دو سال به گونه‌ای است که به هیچ وجه جبران صدور رایگان کد رهگیری را نمی‌کند.
رییس انجمن انبوه سازان استان تهران تاکیدکرد: به عنوان مثال ممکن است یک انبوه ساز دارای 50واحد مسکونی باشد که قصدداشته باشد آنها را طی یک بازه زمانی دوساله بفروشد .حال اگر بخواهد برای این 50واحد دفتر مشاور املاک راه اندازی کند قطعا برای او به صرفه نخواهد بود و به لحاظ اقتصادی برای او همان مراجعه به بنگاه‌های املاک بهتر است‌. وی گفت‌: علاوه بر این از لحاظ تخصص مشاغل نیز درست نیست که انبوه‌سازان به عنوان سازندگان مسکن زیرمجموعه صنف مشاوران املاک که فعالیت کاملا متفاوتی دارند بشوند و از این رهگذر بخواهند حق عضویت به صنف آنها بپردازند‌. به گفته ایرج رهبر، بهتر است مجوز ارائه کد رهگیری کلا به انجمن انبوه‌سازان واگذار شود وسپس انجمن انبوه‌سازان اقدام به ارائه کد رهگیری رایگان به اعضای خود کند‌.
اختلاط مشاغل می‌شود
علاوه براین مهندس محمد مافی، عضو انجمن انبوه‌سازان استان تهران نیز گفت: اساسا اختلاط مشاغل اقدامی‌ سنجیده نیست و این پیشنهاد یادآور واگذاری ساخت مسکن مهر به مشاوران املاک بود و حال واگذاری امر معامله به انبوه‌سازان نیز تصمیمی ‌به همین منوال است. وی گفت :پیشنهاد می‌شود انبوه‌سازانی که در اساسنامه شرکتشان حق فروشندگی واحدهای شخصی خود را دارند عضو اتحادیه مشاوران املاک شوند و در دفاتری که پروژه دارند کد رهگیری به آنها ارائه شود.


منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.