کاهش 35درصدی قیمت آجر بخاطر رکود بازار مسکن

رئیس اتحادیه فخاران با بیان اینکه دولت به جای توسعه مسکن به بهینه سازی وضع مسکن بپردازد گفت: رکود بازار مسکن موجب شده تا بهای هر تن آجر با 35 درصد کاهش از 40 هزار تومان به زیر 25 هزار تومان برسد

0 نظر
عبدالله گودرزی گفت: علیرغم اینکه در طول چند سال گذشته دولت تلاش کرد تمهیداتی را برای سازندگان مسکن ایجاد کند ولی به نظر می‌آید کنترل بر این هزینه‌ها آنطور که باید و شاید انجام نشده است بنابراین اگر به دنبال راهکار برای تعادل‌سازی بازار مسکن هستیم به نظر من دولت باید در وهله اول به جای توسعه مسکن به بهینه‌سازی وضع مسکن بپردازد.
وی ادامه داد: قیمت آجر از زمانی که بحث نرخ‌گذاری شد در دولت همیشه نرخ آجر را به عنوان قیمت شناور در نظر گرفتند و تابع شرایط عرضه و تقاضا بوده است بنابراین هیچ وقت نرخ ثابتی نداشته است.
وی افزود: زمانی که بازار مسکن داغ بوده آجر هم خریدار داشته است پس نرخ آجر هم بر اساس گرمی یا سردی تقاضا تعیین می‌شده است ولی به عنوان یک نرخ مصوب نبوده است.
گودرزی در پاسخ به اینکه آیا قیمت آجر در زمان رونق ساخت و ساز به تنی 50 هزار تومان هم رسید ادامه داد: مصالح فروشان وقتی آجر را می‌خرند و خرده‌فروشی می‌کنند ممکن است نرخ آجر را متفاوت از نرخ آجری که تولید‌کننده عرضه می‌کند به فروش برسانند اما به هر حال نرخ آجر فشاری و سنتی هیچ گاه به تنی 50 هزار تومان نرسیده است.
وی در ادامه گفت:آجر در بازار داغ خود یعنی رونق ساخت و ساز بین 38 تا 40 هزار تومان در هر تن عرضه می‌شده است اما الان به زیر 25 هزار تومان در هر تن رسیده است و در برخی از مناطق نرخ آجر باز هم پایین‌تر از این است یعنی ما با کاهش 35 درصدی نرخ آجر مواجه شده‌ایم و با این کاهش هنوز بازار سردی را در تقاضا شاهد هستیم.
رئیس اتحادیه فخاران افزود: مساله دوم این است که کاهش ساخت و ساز و کاهش قیمت آجر تاثیر جدی بر میزان و حجم تولید داشته است و باعث کاهش تعداد نیروی کارگران شده است.
وی ادامه داد:تعداد واحدهای تولیدکننده آجر در تهران 300 واحد تولیدی بودند که به نصف این تعداد واحد فعال رسیده است و واحدهای فعال نیز با حداکثر 40 درصد ظرفیت تولید کار می‌کنند که این میزان هم بار مالی زیادی بر واحدهای تولیدکننده آجر تحمیل کرده است.
وی خاطر نشان کرد:بازار مسکن ابعاد مختلفی دارد که در بحث سیاستهای کلی در بحث صنعت ساختمان یک بحث بازسازی روش‌ها در مصالح ساختمانی به عنوان تولید مصالح نوین و مساله کنترل نرخ بازار مسکن وجود دارد.

منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.