احداث 300 کارخانه تولید مسکن صنعتی به تاخیر افتاد

مدیر عامل شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران (مپسا) گفت: احداث 300 کارخانه تولید مسکن به دلیل عدم پرداخت 2 هزار میلیارد تومان اعتبار که برای رشد صنعتی‌سازی مسکن در نظر گرفته شده بود را با تاخیر مواجه کرده است

0 نظر

 سید حسن قلعه‌نویی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: برای ساخت 300 کارخانه تولید مسکن (به روش صنعتی) قرار بود که 2 هزار میلیارد تومان تخصیص یابد که متاسفانه عدم تخصیص این مبلغ باعث به تاخیر افتادن احداث این کارخانه‌ها در سراسر کشور شده است.
وی ادامه داد: اگر چه 320 میلیارد تومان از مبلغ 2 هزار میلیارد تومان هفته گذشته مصوب شد که از سوی بانک صنعت و معدن پرداخت شود اما هنوز این موضوع بلاتکلیف باقی مانده است.
قلعه‌نویی با بیان اینکه تاکنون 24 شرکت خصوصی برای احداث کارخانه تولید مسکن از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تاییدیه اخذ کرده‌اند اظهار داشت: برای 16 طرح از این شرکت‌ها قرار است 320 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود.
وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری برای هر طرح حدود 15 تا 16 میلیارد تومان است که 70 درصد این سرمایه را تسهیلات بانکی اعطا خواهد شد.

* صنعتی‌سازی 15 درصد ارزانتر از سنتی‌سازی

مدیر عامل شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران گفت: میزان صنعتی‌سازی ساختمان در کشور در حال حاضر تنها 2 درصد است که باید این میزان تا پایان برنامه پنجم توسعه به 20 درصد افزایش یابد.
وی افزود: برای افزایش سهم صنعتی‌سازی مسکن در کشور باید بخش خصوصی که خود توانایی تامین منابع مالی دارد حمایت معنوی شود اما به هر حال بخش خصوصی تا زمانی که تسهیلات بانکی دریافت نکند اقدام به احداث کارخانه تولید مسکن نخواهد کرد.
قلعه‌نویی تاکید کرد: ساخت مسکن به روش صنعتی باعث کاهش پرت مصالح ساتمانی (که در حال حاضر 7 درصد است)، کاهش زمان ساخت و وزن ساختمان خواهد شد، بنابراین در کل در روش صنعتی‌سازی هزینه تمام شده مسکن 15 درصد ارزان تر است.
وی با بیان اینکه بحث صنعتی‌سازی مسکن از 40 سال قبل آغاز و هنوز جدی نشده است گفت: بحث صنعتی‌سازی ساختمان به معنای این نیست که مسکن در کارخانه تولید شود بلکه صنعتی سای به معنای پیش مهندسی کردن کار است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال در روش‌های قبلی اگر 30 درصد کار در مرحله ساخت آماده می‌شد و 70 درصد مابقی در حین کار مدیریت می‌شد در روش صنعتی این مساله بر عکس شده و در زمان رسیدن به مرحله اجرا تنها 30 درصد کار مدیریت می‌شود.
قلعه‌نویی با بیان اینکه این مدیریت نگاه ساختمان‌سازی را تغییر می‌دهد، خاطر نشان کرد: در روش صنعتی‌سازی ترویج اصل موضوع بوده و باید کار پیش مهندسی و نقشه‌ها صنعتی باشد تا سهم تولید در کارخانجات افزایش و سهم اجرا در محل کاهش یابد.
مدیر عامل شرکت مدیریت پروژه‌های ساختمانی ایران گفت: از 24 شرکتی که موفق به اخذ تاییدیه از مرکز تحقیقات ساختمانی و مسکن شده‌اند 16 شرکت و طرح به بانک صنعت و معدن برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند که هفته گذشته بانک صنعت و معدن پرداخت تسهیلات به 10 شرکت مورد اشاره را به تصویب رساند.

* آماده شدن پنج قطعه زمین در پرند برای صنعتی‌سازی

قلعه‌نویی در خصوص آغاز صنعتی سازی در کشور گفت: برای نمونه‌سازی ساخت مسکن به شیوه صنعتی پنج قطعه زمین در پرند آماده واگذاری است و شرکت‌هایی که فن‌آوری نوین دارند نمونه‌‌هایی را در این زمین‌ها احداث خواهند کرد.
وی افزود: در هشتگرد نیز یک پروژه دو هزار واحدی به عنوان پایلوت قرار است مسکن‌های ارزان، سریع و سبک‌تر بسازد تا صنعتی‌سازی بیش از پیش برای عموم ملموس‌تر شود.
به گفته وی، بعد از ساخت این نمونه‌ها پله بعدی در شهرهای مشهد، تهران، تبریز و شیراز خواهد بود.


منبع خبر : خبرگزاری فارس

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.