الزام پیمان‌كاران ساختمانی به استفاده از كارگران شناسنامه‌دار

طبق آمارهای ارائه شده 180 میدان اصلی شهر تهران محل تجمع کارگران فصلی است که 90درصد این کارگران را کارگران ساختمانی تشکیل می‌دهند و در آینده نزدیک به کارگیری این قشر باید از پایگاه‌های ویژه و با ارائه شناسنامه مراکز سامان‌دهی کارگران صورت گیرد

0 نظر
مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به مسائل حاشیه‌ای موجود بر سر راه این طرح گفت: طرح مربوط به ساماندهی کارگران ساختمانی یک معضل نیست، بلکه مساله‌ای است که مستقیما به قشر زحمت‌کش جامعه باز می‌گردد و با توجه به اهمیت این موضوع در سطح شهر، طرح پایلوت ساماندهی کارگران فصلی در سال 84 و زمانی که بنده مقام ریاست پلیس را داشتم از میدان تجریش آغاز شد؛ ولی تا به امروز به شکل رسمی از منطقه 11 و 12 شروع شده است.
متولیان هماهنگ نیستند
وی درباره نحوه رسیدگی و علت عقب افتادگی این طرح به دنیای اقتصاد گفت: یکی از مهمترین علل تاخیر این طرح عدم هماهنگی متولیان متعددی است که در این رابطه وجود دارد.
به گفته طلایی، اداره کار و تامین اجتماعی، نیروی انتظامی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کنار شهرداری و شورای شهر مسوول رسیدگی به کارگران هستند؛ ولی به دلیل عدم هماهنگی لازم مابین این نهادها این طرح تا به امروز پیشرفتی نداشته است؛ این در حالی است که با افزایش تعداد کارگران و جابه‌جایی مدام آنها مواجه هستیم.
طلایی همچنین با بیان این مطلب که به دلیل فصلی بودن حضور کارگران در سطح شهر آمار دقیقی از آنها در دست نیست، توضیح داد: از ابتدای سال جاری شناسایی محل تجمع این کارگران آغاز شده و کمپ‌های مخصوص سامان‌دهی در نزدیکی میادین محل تجمع، احداث خواهد شد.
این در حالی است که افتتاح این کمپ‌ها در مناطق 12و 11 (میدان قزوین، پل نواب، میدان شوش و پل جوادیه) آغاز شده است.
مشکل مالی نداریم
نبود بودجه مشخص در ابتدای هر پروژه مهم‌ترین عامل در عدم پیشرفت آن محسوب می‌شود.
مرتضی طلایی با رد این موضوع درباره طرح ساماندهی کارگران فصلی تاکید کرد: در این رابطه شهرداری از امکانات و ظرفیت‌های موجود برخوردار است و بعید است مشکلات مالی بر سر راه آن قرار گیرد.
آغاز طرح با الزامات قانونی
با استناد به گفته‌های این عضو شورای شهر با تصویب لایحه بیمه خدمات اجتماعی در دولت به زودی الزام استفاده از کارگران شناسنامه‌داری که در کمپ‌ها شناسایی و مستقر شده‌اند، عاملی برای امنیت شغلی این قشر به شمار می‌آید.
وی با اشاره به شروط این طرح توضیح داد: الزام پیمانکاران خصوصی و دولتی و حتی مردم (برای امنیت جامعه) از جمله شروط موفقیت طرح سامان دهی کارگران فصلی است.
هدف از سامان‌دهی کارگران فصلی
مرتضی طلایی هدف از رسیدگی به وضعیت کارگران را زیباسازی چهره شهری و جلوگیری از بی‌انضباطی دانست و گفت: باید این قشر زحمت‌کش به رسمیت شناخته شوند و در ضمن از این طریق امنیت افراد جامعه نیز در مورد خطرات احتمالی در رابطه با برخی افراد که در قالب کارگر فصلی ایجاد خطر و اغتشاش می‌کنند، گرفته شود.
طرح آموزشی برای کارگران ساختمانی
به دنبال تمام رسیدگی‌ها برای نظم بخشی به سیستم خدمات‌رسانی کارگران غیررسمی به تازگی هیات وزیران ادارات کل فنی و حرفه‌ای استان‌ها را موظف نموده که کارگران ساختمانی را شناسایی کرده و با استفاده از خدمات بخش غیردولتی آموزش دهند.با استناد به اطلاعات روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، هیات وزیران در جلسه‌ای که در تاریخ 27 خرداد سال جاری به دنبال پیشنهاد ارائه شده در 20 اردیبهشت سال 88 برگزار شد، مقرر کرد که موضوع برنامه آموزش و صدور پروانه مهارت فنی کارگران ساختمانی اصلاح شود.
بر اساس این مصوبه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان‌ها موظفند با همکاری انجمن‌های صنفی مربوط و نهادهای مدنی از قبیل سازمان نظام مهندسی استان‌ها، نسبت به شناسایی و معرفی کارگران ساختمانی برای گذراندن دوره‌های آموزشی مربوط به اعطای پروانه مهارت فنی از طریق واحد‌های مرتبط با استفاده از خدمات بخش غیردولتی اقدام کنند.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.