مقابله با تحریک تقاضای مسکن

تاکید شورای عالی مسکن بر «منع‌پرداخت وام خرید»، مقابله با هر نوع تحریک تقاضا در بازار مسکنو تا زمانی که تعادل در بازار مسکن ایجاد نشود پرداخت وام خرید ممنوع است

0 نظر
نمایندگان رییس‌جمهور در شورای عالی مسکن ارائه وام خرید مسکن را نوعی تحریک تقاضا و رشد کاذب میل به خرید در بازار آن هم در شرایط کنونی می‌دانند.
درحال حاضر فقط بانک مسکن وام خرید آن هم تا سقف 18‌میلیون تومان پرداخت می‌کند که البته گفته می‌شود، به زودی تصمیمات جدیدی برای تغییر نحوه پرداخت همین وام 18‌میلیونی نیز اتخاذ خواهد شد تا آخرین ابزار برای کمک مستقیم به صاحب‌خانه شدن به‌گونه‌ای دیگر بکار گرفته شود. اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس درباره تشکیل مجدد حباب قیمت مسکن هشدار داد و راه جلوگیری از تورم دوباره در بازار مسکن را اتخاذ سیاست مناسب پولی و مالی توسط دولت عنوان کرده بود.
اما سیاست مالی مناسب، از نگاه مسوولان بخش مسکن جلوگیری از پرداخت وام خرید است که از دوسال پیش تاکنون در نظام بانکی به اجرا گذاشته شده است.
یک عضو شورای عالی مسکن دراین‌باره به دنیای اقتصاد گفت: پرداخت تسهیلات خرید مسکن در شرایطی که عرضه در بازار مسکن کمتر از تقاضا است باعث تورم در بخش مسکن می‌شود. مقداد همتی تصریح کرد: در شورای عالی مسکن جمع‌بندی‌ها نسبت به نحوه بکارگیری وام بانکی در بخش مسکن بر هدایت منابع به سمت ساخت و ساز متمرکز است.
همتی افزود: براین اساس تاکید شده تا زمانی‌که عرضه به تقاضا نرسد هر نوع تحریک تقاضا بخصوص ارائه تسهیلات خرید در بخش مسکن ممنوع است.
دبیر سامانه ثبت هوشمند معاملات مسکن در ادامه تصریح کرد: در بسته سیاستی نظارتی بانک مرکزی نیز ‌پرداخت هر گونه تسهیلات خرید توسط بانک‌ها منع شده به غیر از وام 18‌میلیونی که بانک مسکن ملزم به ارائه آن به مشتریان است.
همتی درباره برخی پیشنهاد‌ها درباره وام 18‌میلیونی خرید بانک مسکن نیز گفت: این موضوع در حال بررسی است تا وام خرید مسکن را از طریق تشکیل صندوق ساخت مسکن به‌گونه‌ای دیگر در اختیار متقاضیان قرار دهیم. به گزارش دنیای اقتصاد در حال حاضر قیمت مسکن به اعتقاد ناظران بازار در پایین‌ترین سطح قرار دارد. هرچند انتظار کاهش بیشتر این نرخ وجود دارد، اما دولت بخاطر بیم از گرانی دوباره به شدت حواشی بازار مسکن را کنترل می‌کند. یکی از محرک‌های بازار مسکن وام خرید است که به اعتقاد گروهی از کارشناسان در شرایط کنونی که بازار آرام است، پرداخت آن می‌تواند سطح توانایی اقتصادی خریداران را بالا ببرد. این گروه از کارشناسان مسکن، تورم‌زا بودن وام خرید را در حالت گرانی بازار محرک تورم می‌دانند، نه شرایط کنونی.
به هرحال وام خرید مسکن در زمانی که عرضه و تقاضا به هم نرسند داده نمی‌شود. زمان تعادل در بازار مسکن نیز با این شرایط ساخت‌وساز معلوم نیست کی فرا برسد.
گفتنی است، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس اوایل هفته با انتشار گزارشی اعلام کرد: مهم‌ترین نکته در زمینه حل معضل مسکن از سوی دولت و مجلس ، استفاده بهینه از سیاست‌های پولی و مالی است و سیاست‌های پولی و مالی باید دو هدف عمده را دنبال کنند. بدین ترتیب چنانچه سیاست‌گذاران اقتصادی بتوانند از طریق اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی مناسب، مسکن را از جنبه سرمایه‌ای بودن آن خارج کنند، تاثیرات فوق‌العاده این سیاست‌ بر بازار مسکن مشهود خواهد شد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.