کاهش تخلفات ساختمانی در تهران

در عرصه ساخت‌وساز تخلفات ساختمانی به قدری کاهش یافته که نرخ آن در سال 87 نسبت به سال‌های اخیر برای شهرداری تهران بی‌سابقه بوده است. رکود ساخت‌وساز تخلف در این عرصه را 24درصد کاهش داد

0 نظر
کمیسیون ماده 100 به عنوان مرجع رسیدگی به تخلفات ساخت‌وساز در تهران اعلام کرد: تخلفات در این عرصه طی سال 87 معادل 24درصد کاهش یافته است. این مقدار کاهش تخلف نه به خاطر احتیاط سازندگان و دقت آنان، بلکه به علت کاهش حجم ساخت‌وساز بوده است.
مدیر کل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 در مبحث تخلفات ساختمانی با اعلام این خبر به دنیای اقتصاد گفت: اکثر این تخلفات در حوزه تغییر کاربری صورت گرفته است.
وی درباره آمار این تخلفات توضیح داد: 50درصد از سهم تخلفات مختص به تغییر کاربری، 35درصد مازاد برتراکم ساختمانی و 15درصد برای تراکم ساختمانی بوده است.
با استناد به آمار ارائه شده توسط این مقام مسوول تعداد کل پرونده‌هایی که در سال 87 ارجاع شده است، 1368 فقره بوده که به دنبال ارجاع این پرونده‌ها 13299 رای صادر شده است که در این رابطه تعداد کل آرای صادر شده در سال 87 در مقایسه با مدت مشابه 86، 16درصد کاهش داشته است.
وی همچنین تعداد نظریات ارائه شده در کمیسیون‌ها را در سال 87، 927فقره و تعداد ارجاع پرونده به کارشناسی را 118 مورد اعلام کرد و گفت: در سال گذشته 8481 رای بدوی و 4718 رای تجدیدنظر صادر شده است.
کاشف 50درصد از سهم تخلفات ساختمانی را مربوط به تغییر کاربری و 15درصد را در مورد تراکم ساختمانی عنوان کرد.
این در حالی است که در سال 87 تعداد کل تخلفات تراکم مسکونی 1672 مورد گزارش شده که این آمار در مقایسه با زمان مشابه در سال 86، 29درصد کاهش را نشان می دهد.
این مقام مسوول در ادامه یادآور شد که تا به امروز پرونده به تعویق افتاده در کمیسیون‌های ماده 100 وجود ندارد و تمام پرونده‌ها به روز شده و به جریان افتاده است.
مدیر کل امور اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 با اعلام اینکه زمان رسیدگی به پرونده‌های تخلف ساختمانی از 25روز به 10 روز برای صدور رای نهایی کاهش پیدا کرده، گفت: این اقدامات هیچ ارتباطی به برگزاری انتخابات ندارد و به دنبال دستور هیات رییسه شهرداری و شهردار تهران و به جهت تکریم ارباب رجوع صورت گرفته است.
به گفته بهروز کاشف تا به امروز هیچ پرونده‌ای در این کمیسیون به تعویق نیفتاده، مگر اینکه در مرحله ارسال نظریه از شهرداری مناطق یا در مرحله کارشناسی وقفه‌ای رخ داده باشد.
اقداماتی برای سرعت کار
و کیفیت آرا
از جمله اقدامات صورت گرفته در رابطه با تسریع کار ارباب رجوع‌ها توزیع پرونده‌ها به صورت سیستمی و کاهش تخلفات فراوان در این زمینه است؛ چرا که این پرونده‌ها از زمان ارجاع به کمیسیون‌های دهگانه ماده100 وارد سیستم رایانه‌ای شده و کلیه اطلاعات از این کانال دنبال و بررسی می‌شود.
کاشف در توضیح خبر فوق خاطرنشان کرد: تا قبل از اجرای این سیستم با انبوهی از شاکیان داخل و خارج کمیسیون مواجه بودیم، ولی امروز این آمار به صفر رسیده است.
فیلتر کردن پرونده‌ها
مدیر کل امور اجرایی کمیسیون اجرایی ماده100 همچنین از فیلتر کردن پرونده‌ها که با قصد روان‌سازی و سالم‌سازی و پالایش اطلاعات به منظور هماهنگ‌سازی فرم‌های تخلف با محتوای پرونده‌ها صورت گرفته است، خبر داد.
کاشف در توضیح این اقدام گفت: این پالایش باعث می‌شود که از هرگونه تضییع حقوق شهروندان، شهرداری و ذی‌نفعان جلوگیری شود، از سویی با توجه به فیلترسازی قبل و بعد از صدور حکم و بررسی مجدد پرونده سرعت عمل بیشتری خواهیم داشت.
بازدید از اجرای احکام در مناطق
بازدید دوره‌ای اداره کل کمیسیون‌های ماده 100 از نحوه اجرای احکام در مناطق 22 گانه شهر تهران از جمله اقدامات دیگری است که مورد توجه و در حال اجرا است.
به گفته کاشف این مساله کمک می‌کند که اداره نظارت و پیگیری آرا بتواند با تعامل با مسوولین اجرای احکام و کارشناسان در خصوص اجرای درست احکام به نتایج بهتری برسد.
وی در ادامه یادآور شد: در کنار این نظارت، بهره‌برداری از مدل پیشرفته نرم‌افزاری در فعالیت‌های اجرایی حقوقی آرای ماده 100 که به دنبال بیش از دو سال تلاش کارشناسان شکل گرفته، سیستم هوشمندی طراحی شده که تا به صورت آنلاین بتوانیم با مناطق در ارتباط باشیم و پرونده‌ها به صورت سیستماتیک تکمیل و ارسال شوند.
رسیدگی به پرونده‌های مسکوت‌مانده
مدیر کل امور اجرایی ماده 100 به دنبال پیگیری نحوه بررسی آرای مسکوت مانده، گفت: حدود 170هزار رای از سال 70 تاکنون مسکوت مانده که قرار است با همکاری شرکت شهربان که در حوزه معاونت شهرسازی جهت پیشگیری از تخلفات مالکین شکل گرفته به این آرای مسکوت مانده، رسیدگی شود.
اولین پروژه تحقیقاتی درباره تخلفات ساختمانی
به گفته کاشف برای اولین بار پروژه تحقیقاتی با موضوع نحوه برخورد با تخلفات ساختمانی اعم از پیشگیری و درمان تداوین ارائه و مقرر شده که این پروژه ظرف 19ماه، آسیب‌شناسی تخلفات اجتماعی و اختلاف آراء را مورد بررسی قرار دهد.
لازم به ذکر است، 4 ماه از زمان آغاز این پروژه می‌گذرد.
برگزاری جلسات اعضای کمیسیون ماده صد
تشکیل کمیته پژوهشی راهبردی واحدهای اجرایی آرای ماده صد و نظام‌مند نمودن رویدادهای مختلف در مناطق و برگزاری جلساتی با اعضای کمیسیون‌های ده‌گانه ماده 100 به منظور ایجاد وحدت رویه در عملکردها و بالا بردن کیفیت و هماهنگی در آرا از جمله اقدامات دیگری است که تاکنون انجام شده است.بهروز کاشف درباره این جلسات توضیح داد: آخرین جلسه با حضور معاونت شهرسازی و معماری و قضات کمیسیون‌ها برگزار شده است.
کمیته اصلاح قوانین موجود
تشکیل کمیته‌ای برای اصلاح قوانین موجود با سه اداره کل حوزه شهرسازی، اداره کل تدوین ضوابط و اداره کل معماری و ساختمان و کمیسیون‌های ماده 100 با رویکرد اصلاح قوانین و تقلیل تخلفات جاری نیز در دستور کار اجرایی این کمیسیون قرار گرفته است.
برگزاری جلسات بازرسین فنی مناطق
برگزاری جلساتی با بازرسین فنی مناطق به منظور ایجاد وحدت رویه در تنظیم فرم‌های ارزش معاملاتی و فرم‌های خلاف‌های ساختمانی، انتشار بروشورهایی برای آشنایی شهروندان با ضوابط و قوانین مربوط به شاخه‌های مختلف ساختمان، تغییر و تحول در ساختار اداری امور اجرایی، آرشیو الکترونیکی پرونده‌ها از مرداد ماه گذشته، نشست‌های کارگروه‌های تخصصی کلان‌شهرها و حذف تدریجی پرونده‌های ارسالی از جمله اقدامات در دست انجام کمیسیون اجرایی ماده 100 است که مدیر کل این سازمان در پایان به آن اشاره کرد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.