افزايش «نرخ بيکارى» متاثر از «رکود مسکن»

پيش بينى مى شود به دليل رکود بى سابقه در بخش مسکن با افزايش ۱۴ درصدى نرخ بيکارى تا پايان سال ۸۸ روبه رو شويم

0 نظر

نرخ بيکارى در کشور متاثر از رکود بخش مسکن در حال افزايش است. با اشاره به اين که صدها هزار فرصت شغلى بخش مسکن در سال گذشته به دليل رکود اين بخش از بين رفته است، تصريح کرد: بر اساس آمارهاى اعلام شده ميزان بيکارى در کشور از ۹ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر به ۱۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر تا ابتداى سال جارى افزايش يافته  است.

 پيش بينى مى شود که تعداد بيکاران از ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر به ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر افزايش يابد. به گفته وى، اين ميزان نرخ بيکارى در تاريخ اقتصاد کشور بى سابقه بوده است.

قيمت مسکن هنوز نسبت به سال ۸۵ کاهش نيافته است، گفت: متوسط رشد قيمت مسکن بالاتر از متوسط نرخ تورم در سه سال گذشته بوده است. وى افزود: قيمت مسکن در حال حاضر به نسبت سال هاى ۸۶ و ۸۷ کاهش يافته اما نسبت به سال ۸۵ که با افزايش ۱۲۰ درصدى مواجه شده بود، کاهشى مشاهده نمى شود.

 سياست هاى انبساطى و انقباضى پولى تلاطم بسيار شديدى را در بخش مسکن در طول سه سال گذشته به وجود آورده است.

 سياست هاى انبساطى اشتباه پولى دولت در سال ۸۵ باعث افزايش ۴۰ درصدى نقدينگى در بخش مسکن و افزايش يکباره قيمت ۱۲۰ درصدى مسکن در سال ۸۵ و تداوم آن در سال بعد شد. وى افزود: تورم لجام گسيخته و ساير عوامل خارج از سياستگذارى دولت به همراه عملکرد انقباضى اشتباه دولت باعث رکود و در پى آن کاهش قيمت مسکن به صورت کاذب شده است.


منبع خبر : ابرار اقتصادی

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.