مقررات جدید ساخت پارکینگ در تهران

سازندگان ساختمان‌های بدون پارکینگ به جای جریمه باید سند تامین پارکینگ در شعاع 250متری ارائه کنند

0 نظر
خلاء پارکینگ در ساختمان‌های جدید در سال‌های 86 و 87 در صدر تخلفات حوزه ساخت و ساز شهر تهران جای گرفته است و براساس آمار از هر 4 سازنده ساختمان در نیمه اول سال گذشته، یک نفر در ساخت پارکینگ خلاف داشته‌اند.
همین معضلات سبب شده تا هیربد معصومی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کند برای توسعه پارکینگ‌های عمومی در سطح شهر که حداقل ظرفیت پذیرش 80 خودرو را داشته باشد، تسهیلاتی در نظر گرفته شده و براساس آن به سازنده دو طبقه تجاری و یک طبقه رستوران داده می‌شود.
معاون قالیباف به سایت سما گفت: یکی دیگر از اقداماتی که در این زمینه انجام شده اعطای سند به سازنده پارکینگ است و هدف از این کار تشویق بخش خصوصی در مشارکت برای احداث پارکینگ‌ها است.
همچنین مصباح الدین متقی، مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، با تاکید بر این که بحث کسری پارکینگ در شهر تهران بیداد می‌کند، گفت: هم اکنون هیچ تناسبی بین تعداد ماشین‌ها، راه‌های مواصلاتی و محل پارک خودرو در تهران وجود ندارد و یک سوم خودروهای موجود در تهران فاقد پارکینگ هستند.
وی یاد آور شد: برای حل مشکل پارکینگ در تهران به دنبال تشویق سازندگان بخش خصوصی و ایجاد انگیزه ساخت پارکینگ‌های انبوه هستیم و امتیازاتی را برای این قبیل افراد در نظر گرفته‌ایم.
وی تاکید کرد: تعدادی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ساخت پارکینگ‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و واقعیت این است که نیاز به پارکینگ و تعداد خودروها در تهران همسویی و تناسب ندارد.
هم اکنون علاوه بر ساخت پارکینگ‌های بتنی عمومی در تهران، ساخت پارکینگ‌های سازمان ترافیک شهرداری تهران در دست اقدام است.
متقی با تاکید بر این که سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در احداث پارکینگ‌های عمومی باید توجیه اقتصادی داشته باشند، گفت: تمام این اقدامات در صورتی نتیجه خواهد داد که بین تعداد خودروهایی که وارد تهران می‌شود و معابر عمومی پایتخت تناسب ایجاد شود. مدیر کل معماری و ساختمان شهرداری تهران با یادآوری این موضوع که روزانه 1400 تا 1500 خودرو وارد معابر شهر تهران می‌شود، گفت: جای تامل جدی دارد که بالاخره ما به کدام سمت حرکت می‌کنیم و باید در برنامه‌ریزی‌ها وضعیت موجود را در نظر گرفته و براساس آن دست به کار شویم.
درسال گذشته در صورتی که مالکی در ساخت پارکینگ قصور می‌کرد، جریمه کسری پارکینگ از وی اخذ می‌شد و فرد می‌توانست خودروی خود را در بیرون از منزل پارک کند.
متقی در این مورد گفت: بحث جریمه کسری پارکینگ از امسال از موضوع بررسی در کمیسیون ماده 100 شهرداری تهران خارج شده و مالک در صورتی که پارکینگ در ساختمان خود احداث نکند باید سندی را مبنی بر خرید پارکینگ در فاصله 250 متری منزل خود ارائه کند و به طور کلی دریافت جریمه کسری پارکینگ از گردونه جریمه‌های کمیسیون ماده 100 حذف شد.
براساس قانون جدید باید هر واحد مسکونی دارای یک واحد پارکینگ باشد، البته به نظر می‌رسد با توجه به افزایش سرانه خودرو در هر خانوار این موضوع نیز نمی‌تواند مشکلی برای نبود جای پارک در تهران مرتفع کند، چرا که در سال‌های گذشته به ازای هر خانوار یک خودرو وجود داشت و در سال‌های اخیر با تغییر الگوی مصرف تعداد افرادی که در یک خانواده دارای خودرو هستند، افزایش یافته است. مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران در این مورد نیز به دنیای اقتصاد گفت: باید نقطه تعادل را در تولید خودرو، معابر عمومی شهر تهران و میزان پارکینگ موجود در نظر بگیریم تا مشکل رفع شود. اکنون برای حل این مشکل شهرداری تهران براساس متراژ، تعداد پارکینگ‌های لازم برای یک واحد مسکونی را تعیین می‌کند. برای نمونه واحد 75 تا 100 متر نیازمند یک واحد پارکینگ است و با افزایش میزان مساحت تعداد واحدهای پارکینگ مورد نیاز افزایش می‌یابد.
وی نبود مشکل پارکینگ در تهران را علاوه بر مشکل ساختاری، عدم برنامه‌ریزی و مشکلی اجتماعی عنوان کرد و گفت: با توسعه حمل و نقل عمومی بسیاری از معضلات بر طرف خواهد شد.
متقی در ادامه تاکید کرد: در نقاطی از تهران که به عنوان مراکز تجاری پایتخت شناخته می‌شوند، مشکل پارک خودرو بیشتر است و مناطق 6، 11 و 12 به عنوان نبض‌های تجاری تهران بیشترین مشکل را در پارک خودرو دارند. بنا به گفته معصومی، معاون قالیباف، شهرداری با جدیت موضوع کمبود پارکینگ در تهران را پیگیری می‌کند و امیدوار است با حل این مشکل پیاده بر سواره در تهران اولویت یابد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.