انبوه‌سازی در بافت فرسوده تهران قوت می‌گیرد

مشوق‌های مالی، حمایت‌های حقوقی و اکتفا به سود کم در مشارکت از جمله شرایط مورد درخواست انبوه‌سازان از مدیریت شهری برای نوسازی بافت‌های فرسوده است

0 نظر
شهرداری تهران از انجمن انبوه‌سازان دعوت کرده، در قالب پروژه مشارکتی بخش زیادی از بافت فرسوده پایتخت را نوسازی کنند. متن تفاهم اولیه در این خصوص نشان می‌دهد نمایندگان انبوه‌سازان تهران ضمن نگرانی از رکود کنونی در ساخت‌وساز خواستار حمایت‌های حقوقی شهرداری برای حضور راحت و بدون دردسر در مناطق فرسوده هستند و در صورت رفع موانعی همچون معضل تملک زمین و رضایت مالکان املاک فرسوده، حاضرند در این پروژه مشارکت کنند.
3500هکتار بافت فرسوده شناسایی شده در جنوب و محدوده‌ای از شمال تهران فرصت مناسبی است برای تامین مسکن مورد نیاز این کلان‌شهر تا بلکه ساخت‌وساز از رکودی که در چند ماه اخیر به آن دچار شده خارج شود.
برآوردهای اولیه از حجم ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده تهران نشان می‌دهد امکان ساخت حدود 400هزار واحد مسکونی در این مناطق وجود دارد که در صورت انبوه‌سازی، ظرف زمان اندک توان سکونت‌پذیری پایتخت به همین نسبت افزایش خواهد یافت.
در حال حاضر شخصی‌ساز‌ها و اغلب سازندگان غیرحرفه‌ای در بافت‌های فرسوده حضور پررنگی دارند. ایرج رهبر، رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در این زمینه ضمن تایید دعوت شهرداری از سازندگان انبوه برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده به دنیای اقتصاد گفت: بدین منظور سازمان نوسازی شهرداری تهران یک سری سیاست‌های تشویقی را در قالب یک لایحه تنظیم کرده تا به مجلس تقدیم کند. وی افزود: این سیاست‌های تشویقی شامل معافیت‌های مالیاتی، ارائه تسهیلات بانکی، مشوق‌های بیمه‌ای و تسهیل در فرآیند صدور پروانه ساختمانی و... است. رهبر خاطرنشان کرد: سازمان نوسازی شهرداری تهران نسخه‌ای از این لایحه را در اختیار انبوه‌سازان قرار داده است تا انبوه‌سازان آن را تکمیل و نظرات خود را در آن اعمال کنند.
وی پیش‌شرط مشارکت انبوه‌سازان را در نوسازی بافت‌های فرسوده اعمال سیاست‌های تشویقی دانست و تاکید کرد: در همین حال حل معضل تملک بافت‌های فرسوده از جمله مواردی است که انبوه‌سازان انتظار دارند مدیریت شهری مسوولیت آن را عهده‌دار شود؛ چراکه اساسا تملک بافت‌های فرسوده با مسائل حقوقی و ثبتی پیچیده بسیار زمان‌برو انرژی‌بر همراه است. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار داشت: علاوه‌بر این از آنجا که از وظایف محول و بدیهی مدیریت شهری عمران و آباد کردن شهر است، نباید به دنبال سود چند برابر یا حتی مساوی باشد تا راه برای مشارکت سازندگان مسکن هموار شود.
وی تاکید کرد: به عنوان مثال بیشتر زمین‌های این طرح چند سال پیش با قیمت ارزان‌تری نسبت به اکنون ساخته شده است. بنابراین مدیریت شهری نباید به منظور کسب سود 100درصدی آنها را به قیمت چند برابر خریداری شده به سازندگان مسکن واگذار کند. رهبر افزود: با توجه به عدم‌شفافیت بازار مسکن سرنوشت سرمایه‌ انبوه‌سازان در آینده نامعلوم است و بنابراین انتظار می‌رود، برای مشارکت انبوه‌سازان در این طرح مدیریت شهری نهایت تسهیلات لازم را فراهم کند.
تدوین لایحه حمایت از انبوه‌سازان در شهرداری
 اخیرا لایحه‌ای تحت‌عنوان حمایت و پشتیبانی از انبوه‌سازان در شهرداری تدوین شده که به‌زودی برای تصویب تقدیم شورای شهر خواهد شد.
فریدون درویش‌زاده، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرسازی تهران در این باره گفت: با تهیه این لایحه که برای تصویب به شورای شهر ارائه می‌شود، انبوه‌سازان می‌توانند در پروژه‌های نوسازی حضور داشته باشند.
وی خبر از مذاکراتی داد که در قالب آن با کمک 3 بانک خصوصی و شرکت نوسازان شهر زیرنظر سازمان نوسازی، زمینه تفاهم با انبوه‌سازان فراهم می‌شود.
درویش‌زاده تصریح کرد: به‌زودی دفاتر محلی نوسازی در 35 محله فرسوده شهر تهران آغاز به کار می‌کند.
وی افزود: در مرحله سوم تهیه طرح منظر محلات فرسوده شهر تهران، تهیه طرح برای بیش از یک هزار هکتار از بافت فرسوده در قالب 35 محله در دستور کار قرار گرفته است.
درویش‌زاده در ادامه با اشاره به وسعت بافت فرسوده در تهران که 5درصد از تهران را شامل می‌شود، گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده، ظرفیت‌، قابلیت و اهمیت آن را دارد که به یک عزم ملی تبدیل شود.
وی گفت: پس از نوسازی محلات فرسوده، کتیبه‌ای در محلات نصب می‌شود که نام طراح محله نوساز در آن درج خواهد شد تا نام‌هایی که محلات تهران را از فرسودگی خارج کردند جاودانه بماند.
وی با تاکید بر اینکه باید سرمایه اجتماعی موجود در نوسازی بافت‌های فرسوده را برای بازسازی آنها بسیج کرد، افزود: مردم ساکن در بافت‌های فرسوده، می‌توانند در نوسازی بافت‌ها کمک کنند و اگر درست عمل نکنیم همین مردم مانعی برای نوسازی خواهند شد.
15 پروژه فعال نوسازی در سطح شهر
دکتر محسن نظرپور معاون فنی سازمان نوسازی شهر تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با اشاره به انجام هماهنگی‌های اولیه با هیات‌مدیره انجمن انبوه‌سازی استان تهران تصریح کرد: انجمن به رغم رکود در بازار مسکن در صورت فراهم شدن تضمین‌های لازم اعلام آمادگی کرده و به زودی همکاری گسترده‌ای از انبوه‌سازان آغاز خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر 15پروژه نوسازان در سطح شهر فعال است و با قراردادهای جدیدی که در حال انعقاد است، مقرر شده که عملیات اجرایی حدود 30 هزار واحد در برنامه‌کاری سازمان قرار گیرد.
نظرپور گفت: در گذشته نیز شهرداری تهران همکاری‌هایی با انبوه‌سازان داشته که شاخص‌ترین آن پروژه‌های طرح نواب است که البته موضوع مداخله در طرح نواب با پروژه‌های فعلی متفاوت است؛ به شکلی که در‌ آنجا موضوع احیای بافت در یک محور مطرح بود؛ در حالی که در پروژه‌های فعلی احیای بافت در قالب محلات و بلوک‌های فرسوده دنبال می‌شود به شکلی که ضمن ساخت‌وساز فضاهای مورد نظر تامین سرانه‌های خدماتی و زیرساختی نیز به عنوان یک اصل مدنظر قرار می‌گیرد.

منبع خبر : دنیای اقتصاد

نظر شما

پست الکترونیکی شما نمایش داده نمی شود. همه فیلد ها اجباری می باشد.